10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka:
Szanowna Pani Marszałek! Pani Poseł! Jeśli chodzi o funkcje, które pełnią polskie porty i grupy towarowe, to jesteśmy portami, które mogą przeładowywać różne grupy towarowe. Wspomniała pani port gdański. Tam mamy naftoport, przeładunki paliw, terminal kontenerowy, terminal, który pozwala przeładowywać produkty agro. A więc rzeczywiście jest bardzo szeroki wachlarz możliwości.
Pani posłanka zwróciła też uwagę na kwestie związane z zyskami polskich portów. Pani poseł, te zyski są jeszcze wyższe, bo one w ubiegłym roku wyniosły 55 mln zł. Był to rekord w historii polskich portów. I był to w porównaniu z poprzednim rokiem, czyli ostatnim rokiem rządów Prawa i Sprawiedliwości, wzrost o blisko 25%, co jasno pokazuje, że fachowi menadżerowie, osoby kompetentne potrafią zarządzać portami w odpowiedni sposób. I myślę, że te liczby bronią się same.
Ale to nie wszystko, bo jeśli chodzi o wskaźniki, proszę też zwrócić uwagę na to, że w ubiegłym roku odnotowaliśmy rekordowe przeładunki kontenerów w naszych portach. To było 3300 tys. TEU. Jedno TEU odpowiada wielkości kontenera 20-stopowego. To był absolutny rekord w historii Polski. I to, co mogę dzisiaj państwu powiedzieć - to jest bardzo świeża informacja - to że po trzech kwartałach tego roku, porównując rok do roku, tylko w kontenerach mamy już 20-procentowy wzrost przeładunków. To jasno pokazuje, że nasze porty odgrywają coraz istotniejszą rolę nie tylko na logistycznej mapie Europy, bo przypływają tam przecież kontenerowce z Azji, ale i w podróżach oceanicznych. Tak więc Port Gdańsk stał się dzisiaj największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Jest najszybciej rozwijającym się portem w Unii Europejskiej. My inwestujemy w te rozwiązania.
W kontekście portu w Gdyni planowany jest rozwój tego portu poprzez budowę terminala głębokowodnego zewnętrznego, również kontenerowego. To przedsięwzięcie, które jest realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Do końca października jest termin składania ofert dla podmiotów zainteresowanych realizacją tego przedsięwzięcia, czyli wybudowaniem pirsu i następnie obsługą tego terminala, czyli obsługą ładunków, które będą przypływać do portu. Niezależnie od tego Urząd Morski w porozumieniu z Zarządem Morskiego Portu Gdynia realizuje inwestycję, jaką jest budowa falochronów osłonowych, czyli infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania terminala zewnętrznego. Kilka miesięcy temu została podpisana umowa na zaprojektowanie i wykonanie tych prac. Projekt jest już na ukończeniu, roboty rozpoczną się w przyszłym roku.
A terminal (Dzwonek) instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, który powiększy Polskę o 21 ha, zostanie oddany do użytku w II połowie przyszłego roku. Tak więc inwestycje w gospodarce morskiej idą pełną parą. To jest nasze bezpieczeństwo i w to bezpieczeństwo inwestujemy. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia