10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)

12. punkt porządku dziennego:

Informacja bieżąca.

Poseł Paulina Matysiak:

    Pani Marszałek! Pani Minister! Wysoka Izbo! Przede wszystkim powinniśmy się domagać tego, żeby polskie prawo, które już zostało ustanowione, było egzekwowane. Z raportu ˝Nabici w butelkę˝ wynika, że w 2024 r. skierowano 32 zawiadomienia o nielegalnej reklamie alkoholu, 14 skierowało Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, sześć skierował UOKiK. Żadne z nich nie zakończyło się wyrokiem skazującym. W praktyce mamy więc do czynienia z martwym prawem. Producenci piwa, ale nie tylko piwa, bo temat dotyczy też reklamy innych alkoholi, łamią zakazy, łączą alkohol w swoich reklamach z relaksem, atrakcyjnością czy sukcesem, a państwo nie reaguje. Chciałabym dopytać o to, kiedy takie regulacje zostaną wprowadzone, kiedy prawo będzie egzekwowane, bo jest potrzebna lepsza egzekucja istniejącego prawa. Mam też pytanie, kiedy zostaną podjęte działania, które (Dzwonek) wyeliminują reklamę piwa, alkoholu z przestrzeni publicznej, bo potrzebujemy zakazu reklamy piwa, ale także piwa 0%, bo ono przyzwyczaja, zachęca młodych ludzi do inicjacji alkoholowej. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia