10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)
15. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1728).
Poseł Janusz Kowalski:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Serdecznie pozdrawiam wszystkich patriotów z Lubaczowa. Pani Teresa Pamuła jest wzorem pracowitości. Bardzo serdecznie pozdrawiamy. Teraz możecie zobaczyć, jak pracuje merytoryczna, konstruktywna opozycja - Prawo i Sprawiedliwość, ponieważ w przypadku akurat tego projektu ustawy przedstawionego przez rząd mówimy: tak.
Jest to rzeczywiście projekt kompletnie niekontrowersyjny, który został wysłany do organizacji pracodawców takich jak BCC, Konfederacja Lewiatan czy Krajowa Izba Doradców Podatkowych. Nie było żadnych uwag. Projekt dotyczy nowelizacji ustawy o VAT, art. 33a i ma na celu utrzymanie możliwości rozliczenia VAT od importu towarów w sposób wynikający z art. 33 ustawy o VAT. Chodzi o VAT należny i VAT naliczony wskazywany w deklaracji VAT po wejściu w życie nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, czyli od 19 czerwca 2025 r., który zmienił sposób składania zgłoszeń uproszczonych w przypadku importu.
W nowym systemie celnym, jeśli podatnik będzie korzystał z rozwiązania wynikającego z art. 166 wspólnotowego kodeksu celnego, zgłoszenie uproszczone nie będzie zawierało danych w zakresie należności celnych i podatkowych. Należności będą wyliczone dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym, które to zgłoszenie uzupełniające może być zgłoszone już po upływie terminu przewidzianego na wykazanie VAT od importu w deklaracji.
Zmiany dotyczące art. 33a ustawy o VAT mają na celu zapobieżenie wystąpieniu sytuacji, w której podatnik korzystający z tego rozwiązania nie będzie mógł skorzystać z rozliczenia VAT od importu w deklaracji VAT. Według dzisiejszego stanu podatnik ma 4 miesiące na korektę deklaracji VAT w przypadku nierozliczenia importu, a po zmianach przewidzianych projektem ustawy Ministerstwa Finansów podatnik będzie mieć 4 miesiące na korektę deklaracji VAT w przypadku nierozliczenia importu.
I nowe rozwiązanie: jeśli podatnik stosuje zgłoszenie uproszczone zgodnie z art. 166 u.k.c. i posiada status upoważnionego przedsiębiorcy, może dokonać korekty po upływie 4 miesięcy, ale najpóźniej miesiąc po terminie złożenia zgłoszenia uzupełniającego. Dzięki temu podatnik, który skorzysta ze zgłoszenia uproszczonego i ma status upoważnionego przedsiębiorcy, będzie mógł skorzystać z rozliczenia VAT od importu w deklaracji.
Szanowni Państwo! Pokazujemy nowy standard, ponieważ chcemy przy okazji tej krótkiej nowelizacji pokazać, także ja jako członek Komisji do Spraw Deregulacji, że traktujemy deregulację w sposób bardzo konkretny. Będziemy zgłaszać jedną poprawkę i dzisiaj pomimo tego, że nie jest to jeszcze posiedzenie komisji, tę poprawkę szanownemu panu ministrowi damy, licząc na merytoryczną akceptację w komisji.
Otóż chcemy naszą poprawką do tej ustawy spowodować skreślenie dwóch warunków, których spełnienie jest obecnie konieczne, żeby skorzystać z uproszczonego rozliczenia VAT od importu. Te warunki to, po pierwsze, przedstawienie zaświadczenia lub oświadczenia o rejestracji dla celów VAT podatnika, który chce skorzystać z rozliczenia VAT od importu w deklaracji, oraz brak zaległości w podatkach i ZUS, a także przedstawienie zaświadczenia lub oświadczenia o braku zaległości w podatkach i ZUS.
Jak to mówi Rafał Brzoska, mówimy: sprawdzamy, tym razem rządowi, czy jest otwarty na deregulację, na pozbycie się konkretnych przepisów, które są bezcelowe, dlatego że warunki te w naszej ocenie są kompletnie zbędne, niepotrzebnie ograniczają swobodne prawo do korzystania z uproszczonej procedury rozliczenia VAT od importu. Bezpieczeństwo fiskalne pozostaje zapewnione, warunki związane z koniecznością rozliczenia VAT w deklaracji w odpowiednim terminie pozostają, a celem naszej poprawki będzie uproszczenie i racjonalizacja procedury rozliczenia VAT od importu w deklaracji. Rozliczenie VAT od importu w deklaracji jest rozwiązaniem systemowym stosowanym powszechnie w Unii Europejskiej, nie powinno być traktowane jako szczególny przywilej dla podatnika, szczególnie jeśli chcemy zachęcać podatników do dokonywania importu towarów przez Polskę, co jest istotne w przypadku transakcji WNT czy importu usług.
Podatnik rozlicza VAT należny i naliczony w deklaracji na zasadach identycznych jak przy stosowaniu art. 33 ustawy o VAT i jest to dokonywane bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych oraz nie zależy od kryteriów związanych z istnieniem albo nieistnieniem zaległości w podatkach lub ZUS. Dodatkowo organy administracji skarbowej, ZUS dysponują pełną wiedzą o ewentualnych zaległościach podatnika, więc żądanie odrębnych zaświadczeń lub oświadczeń jest zbędną biurokracją.
Proponowana zmiana przyczyni się do uproszczenia, naszym zdaniem, przepisów, zmniejszenia obciążeń administracyjnych i ujednolicenia zasad rozliczenia VAT od importu z zasadami stosowanymi w odniesieniu do innych transakcji wewnątrzwspólnotowych i usługowych.
Tak działa merytoryczna opozycja, walczymy o ograniczenie biurokracji, proponujemy rządowi, przy akceptacji proponowanych rozwiązań, pójście o krok dalej i doprowadzenie do przyjęcia jeszcze lepszej legislacji. Mówimy: sprawdzamy.
Szanowny panie ministrze, wiele razy się różniliśmy, ale przekazuję panu tę poprawkę. Mam nadzieję, że na posiedzeniu komisji zaakceptuje pan poprawkę, którą zgłosi Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo serdecznie dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia