10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)
16. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (druk nr 1752).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Teraz mamy coś konkretnego. Konkretnego dlatego, że wiąże się z dużymi pieniędzmi. Dużymi pieniędzmi, które jak państwo wiedzą, potrzebne są z powodu wysokich wydatków. Wydatków socjalnych, ale też wydatków militarnych.
Mówimy o druku nr 1752. Projekt ten zakłada podwyżkę podatku dochodowego od osób prawnych, czyli dla banków i dla SKOK-ów, a także przewiduje obniżkę podatku od niektórych instytucji finansowych, tzw. podatku bankowego. Ten projekt załatwia dwie sprawy. Po pierwsze, obserwujemy w ostatnich latach bardzo duży wzrost zysków osiąganych przez banki, a z drugiej strony mamy bardzo duże potrzeby wydatkowe związane z modernizacją armii. Proszę zauważyć, że od roku 2022 banki w całej Unii Europejskiej odnotowały bardzo silny wzrost dochodów, wzrost zysków. Jak podaje GUS, w roku 2024 wynik finansowy netto banków wyniósł 42 mld zł, co oznacza wzrost o prawie...
(Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: 40 mld zł.)
Przepraszam, ale 42 mld zł.
(Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Po korekcie 40 mld zł.)
Sprawdzimy te dane. Dziękuję.
Ale to i tak oznacza wzrost o ponad czy też ok. 50%. Mimo spadku stopy referencyjnej banki nadal osiągają rewelacyjne zyski i dane z tego roku to potwierdzają.
(Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: To potwierdzam.)
I pan też to potwierdza. Bardzo się cieszę.
Zgodnie z opublikowanymi danymi zysk netto sektora bankowego w okresie od stycznia do sierpnia wyniósł 33 mld zł, co oznacza poprawę zysków w stosunku do okresu analogicznego sprzed roku o 15%. Jednocześnie w obecnej sytuacji geopolitycznej wiele rządów europejskich wprowadza nowe podatki od banków. Prawie połowa krajów unijnych takie podatki wprowadziła. Były to m.in. Belgia, Czechy, Niderlandy, Rumunia czy Hiszpania. To opodatkowanie miało różną formułę. Zatem dodatkowe obciążenia nakładane na sektor bankowy, sektor finansowy nie stanowią niczego nadzwyczajnego. Jest to raczej norma w Unii Europejskiej i nie tylko w Unii Europejskiej.
Ponadto destabilizacja sytuacji politycznej na wschodzie Europy wywołana agresją Rosji na Ukrainę spowodowała bezprecedensową potrzebę systematycznego zwiększania wydatków na obronność. Realizacja założeń na kolejny rok oznacza, że w 2026 r. Polska wyda na obronność co najmniej 5% PKB, co nominalnie oznacza 200 mld zł. Jak państwo rozumieją, pieniądze są potrzebne i na obronę kraju znaleźć się muszą.
To rozwiązanie, o którym będziemy dyskutowali dzisiaj i potem, w komisji sejmowej zakłada, że w przyszłym roku dodatkowe wpływy do budżetu wyniosą 6,6 mld zł. Jednocześnie zauważamy, że te nadzwyczajne zyski nie są czymś trwałym. Mogą się zmniejszyć, jak zmieni się sytuacja makroekonomiczna. Te zyski mogą być przejściowe i - miejmy nadzieję - sytuacja dotycząca wydatków na obronność będzie przejściowa. Dlatego też zakładamy w kolejnych latach obniżenie stawki CIT-u dla banków oraz podatku od niektórych instytucji finansowych. Szczegóły dotyczące tej obniżki, jak i kwoty mają państwo podane w materiałach. Powiem tylko, że na przyszły rok proponujemy stawkę CIT-u dla banków wynoszącą 30%, a docelowo ta stawka będzie wynosiła 23%. Przewidujemy też oczywiście analogiczną podwyżkę podatku od podatników, którzy płacą stawkę obecnie wynoszącą nie 19%, a 9%. Równolegle do tych zmian proponujemy obniżenie stawki podatku od niektórych instytucji finansowych dla banków krajowych, oddziałów banków zagranicznych, oddziałów instytucji kredytowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Ta obniżka stawki tzw. podatku bankowego wyniosłaby w roku 2027... Przepraszam, ta stawka wyniosłaby 0,0329%, a w 2028 r. - 0,0293%.
Zwracam się z prośbą do Wysokiej Izby o poparcie tego projektu i czekam na dyskusję na posiedzeniu komisji. Bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia