10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)

16. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (druk nr 1752).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Oczywiście każda podwyżka podatków jest niemiłym zadaniem i trudno oczekiwać aplauzu, ale kilka uwag.

    Pan poseł Wilk, który wyszedł, porównywał podwyżkę podatku od zysków z podniesieniem cen prądu czy gazu i kwestią przerzucalności. Podstawowy kurs mikroekonomii rozróżnia przerzucalność wtedy kiedy rosną koszty i wtedy kiedy opodatkowujemy zysk. Kiedy rosną koszty, ta przerzucalność jest duża i bardzo duża, natomiast wtedy kiedy opodatkowujemy zysk, sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana i niejednoznaczna.

    Mówią też państwo, że nie będzie kredytów...

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Tak nie mówiliśmy.)

    ...czy że będzie ich mniej, bo wiadomo, że będą, ale wiedzą państwo doskonale... Wiedzą też państwo, że sytuacja sektora bankowego w Polsce jest generalnie dobra, kapitały są wysokie, generalnie nie ma problemów i jest duża nadpłynność, tych pieniędzy jest dużo. Zdaje się, że dzisiaj bank centralny obniżył stopy podatkowe, co sprawi, że kredyt będzie tańszy.

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Procentowe. Podatkowych nie.)

    Cały dzień jestem w Sejmie, więc być może moja informacja jest nieprecyzyjna, ale zdaje się, że stopy procentowe w NBP spadają, więc kredyty zdrożeć nie powinny.

    Część z państwa zwraca uwagę na małe banki, na SKOK-i...

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: I banki spółdzielcze.)

    ...i na banki spółdzielcze.

    Panie pośle, tak.

    Gdy popatrzymy sobie na CIT zapłacony w tamtym roku, to okaże się, że SKOK-i zapłaciły 3 mld CIT-u, a banki poza bankami spółdzielczymi zapłaciły ponad 10 mld. Widzą państwo tę straszną dysproporcję. Banki spółdzielcze zapłaciły 1266 mln. Jeśli chodzi o te wyliczenia, które w trakcie debaty się pojawiły, to my je zweryfikujemy. Według naszych wyliczeń wzrost obciążeń dla tych mniejszych podatników będzie zdecydowanie mniejszy, jeśli chodzi o kwoty.

    Dlaczego jest 19%, a będzie 23%? To pana pytanie. Czy zwrócił pan uwagę na to, że obniżamy podatek od niektórych instytucji finansowych, czyli tzw. podatek bankowy, który bardzo wyraźnie przekłada się na koszt kredytu? Chyba nie mamy wątpliwości co do tego, jak on się przekłada. Dość jednoznacznie. To jest jedna uwaga. A druga uwaga jest taka, o czym pan doskonale wie, że banki nie płacą VAT-u.

    Ten przysłowiowy fryzjer czy hydraulik - może hydraulików zostawmy - powinien płacić według stawki niższej. Banki VAT-u nie płacą, więc gdybyśmy zwrócili uwagę na sprawiedliwy rozkład obciążeń, to trzeba byłoby powiedzieć, że jakaś dodatkowa forma obciążenia banków wydaje się zasadna i nie jest tylko polskim wynalazkiem, o czym mówiłem wcześniej. Państwo też wiedzą, że różne kraje z takich dodatkowych danin nakładanych na banki korzystają.

    Padło pytanie, czy banki będą próbować obchodzić ten podatek w sposób niezgodny z prawem. Jeśli będą starały się robić to w sposób niezgodny z prawem, to oczywiście będziemy to sprawdzali. Banków na całe szczęście nie jest specjalnie dużo, są też instytucjami nadzorowanymi przez KNF i mam wrażenie, że to nie są te miejsca, które chętnie by stosowały taką bardzo agresywną optymalizację czy, mówiąc kolokwialnie, chciały kombinować.

    Pan poseł Sachajko zapytał, czy środki będą znaczone. Panie pośle, doskonale pan wie, że dochody z podatków nie są dochodami znaczonymi, trafiają do budżetu.

    (Poseł Jarosław Sachajko: Wiem.)

    Czy 6 mld zł - 6,6 mld zł - to dużo czy mało, można dyskutować.

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Poniżej 3%.)

    Można dyskutować, panie pośle. Jeśli mamy 200 po jednej stronie, a po drugiej 6, to wydaje się, że to mało, ale na te 200 coś musi się złożyć. Któryś z panów mówił, nie pamiętam, który - bardzo możliwe, że pan albo pan poseł Kowalski - że nam pieniądze uciekają na prawo i na lewo. Otóż za chwilę będziemy omawiali inny projekt ustawy, poprzez który pokazujemy państwu, że chcemy uszczelnić takie miejsce, w których wyciekają pieniądze publiczne, więc proszę w ten sposób nie mówić.

    Padło też pytanie o dywidendy, wykonane i planowane, od spółek Skarbu państwa. One rosną, w 2026 r. ten przyrost ma wynieść bez mała 50%.

    Rozumiem, że zapowiada się ciekawa dyskusja w komisji sejmowej i bardzo z niej się cieszę, bo porozmawiać zawsze miło. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia