10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy (druki nr 1389 i 1715).
Poseł Michał Pyrzyk:
Dziękuję bardzo.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe przedstawić stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy, który jak słyszeliśmy, dotyczy rozszerzenia możliwości głosowania korespondencyjnego na wszystkich obywateli. Projekt ten był już przedmiotem naszego oświadczenia w czasie debaty, która odbyła się w Wysokiej Izbie podczas pierwszego czytania. Mówiłem wtedy, że głosowanie korespondencyjne zaliczane do głosowania osobistego to rozwiązanie instytucjonalne mające na celu także zwiększenie liczby osób głosujących w danych wyborach, świadomych swej postawy obywatelskiej, tak aby ich wpływ na kształtowanie władz, szczególnie na szczeblu centralnym, był możliwie jak największy. Teraz ten poselski projekt ustawy wraca po pracach w Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Ta komisja przedstawiła określone poprawki doprecyzowujące projekt. Należy przypomnieć, że w obecnie obowiązującym polskim prawie wyborczym katalog osób mogących korzystać z głosowania korespondencyjnego określany jest jako bardzo wąski. Różne uregulowania prawne w tym zakresie występują w Europie, a głosowanie korespondencyjne, które tak jak mówiłem, jest formą głosowania osobistego, bo o tym nie należy zapominać, stanowi uprawnienie wszystkich wyborców niezależnie od miejsca stałego zamieszkania, pobytu czy innych warunków np. w Grecji, Luksemburgu, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Rumunii. Chciałem także podkreślić, że głosowanie korespondencyjne według projektu jest ciągle alternatywną formą głosowania, bo zasadą, tradycyjną formą jest głosowanie w lokalu wyborczym - przy urnie. Głosowanie korespondencyjne będzie więc zawsze prawem, a nie obowiązkiem, zawsze jest dobrowolne. To wyborca sam decyduje, czy dogodniejsze jest dla niego oddanie głosu w formie korespondencyjnej czy też w formie, można powiedzieć, powszechnej, czyli w lokalu wyborczym. Umożliwienie wyborcom skorzystania z dogodniejszej dla nich formy oddania głosu stanowi też przejaw respektowania konstytucyjnego prawa równości określonego w art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Przypomnę krótko, że przedłożony i omawiany poselski projekt zmian w Kodeksie wyborczym przewiduje wprowadzenie możliwości głosowania korespondencyjnego dla wszystkich wyborców w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w wyborach prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i w wyborach do Parlamentu Europejskiego. W myśl tego projektu głosowanie korespondencyjne będzie nadal wyłączone w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Jednakże tutaj wyborca o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także ten wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat, oraz wyborca podlegający obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych będzie mógł głosować korespondencyjnie także w wyborach samorządowych, zarówno w pierwszej, jak i w drugiej turze wyborów. A przypomnę, że rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do głosowania w stosunku do tego pierwotnego projektu jest odpowiedzią na wcześniejszą decyzję prezydenta, który nie podpisał pierwotnej, uchwalonej przez Wysoką Izbę ustawy.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe, będący orędownikiem dobrego prawa wyborczego, w szczególności przepisów zapewniających pełną demokrację, do których niewątpliwie należy formuła głosowania korespondencyjnego, która ponadto, tak jak powiedziałem wcześniej, wpływa na zwiększenie frekwencji wyborczej, będzie głosować za przyjęciem tej ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia