10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)
5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zdrowiu zwierząt (druki nr 1479 i 1803).
Poseł Jarosław Rzepa:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Pracowaliśmy też nad tym projektem podkomisji liczącym 167 stron. To tylko streszczenie tej pracy, tak że pokazuje jej ogrom.
Szanowni Państwo! Jako przedstawiciel Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe chciałbym poinformować, że nasz klub zagłosuje za tymi rozwiązaniami. Dziękuję wszystkim, którzy aktywnie pracowali zarówno w podkomisjach, jak i komisji, a przede wszystkim dziękuję panu ministrowi, pracownikom ministerstwa oraz legislatorom. Natomiast przekażę kilka ważnych informacji, bo nie da się tych wszystkich 147 artykułów, szanowni państwo, omówić, ale chodzi mi o kilka doprecyzowań, które zostały w tym projekcie, druku nr 1479 zawarte.
Szanowni Państwo! Przede wszystkim doprecyzowano okoliczności, w których odszkodowanie wypłacane rolnikom w procesie zwalczania chorób zwierząt nie będzie podlegać zajęciu na pokrycie należności publicznych poprzez wskazanie, że takie zajęcie będzie wykluczone nie tylko w przypadku wykorzystania takiego odszkodowania na tworzenie wcześniej posiadanego stanu zwierząt, ale również materiału biologicznego, pasz lub sprzętu, które zostały zniszczone z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej. Myślę, że rolnicy na to czekają.
Wprowadzono rozwiązania zmniejszające obciążenia podmiotów korzystających z interwencji w sektorze pszczelarskim. Doprecyzowano okres referencyjny stanowiący podstawę do zwiększenia wysokości kary pieniężnej w przypadku ponownego popełnienia takiego samego czynu. Szanowni państwo, recydywa nie może popłacać. Wskazanie tego okresu ma na celu ograniczenie negatywnych konsekwencji z tytułu popełnienia w przeszłości deliktu administracyjnego o takim samym charakterze i związanej z tym niepewności prawnej po stronie podmiotów, w tym rolników, zajmujących się produkcją zwierzęcą i paszy. W celu zachowania rzetelności i poprawności informacji zawartych w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym koniowatego zachowano podstawę prawną umożliwiającą weryfikację pochodzenia tego koniowatego przez związek hodowców koni. Oni o to wnioskowali, to zostało, szanowni państwo, zmienione właśnie po konsultacjach z tym środowiskiem.
Chciałbym bardzo serdecznie z tego miejsca podziękować wszystkim, którzy aktywnie uczestniczyli w pracach podkomisji, bo tak jak pani poseł Tracz powiedziała, wszyscy byli wcześniej informowani, wszyscy oczekiwali tych konsultacji. Było wystarczająco dużo czasu. Przesunęliśmy te prace z lata na jesień. Natomiast mam wrażenie, że na posiedzeniu podkomisji byli tylko ci, którzy naprawdę byli zainteresowani.
Szanowni Państwo! Kolejna istotna rzecz. Wprowadzono rozwiązania mające na celu usprawnienie procesu angażowania zarówno pracowników Inspekcji Weterynaryjnej, jak i osób spoza tej inspekcji do czasowego wykonywania czynności Inspekcji Weterynaryjnej na różnych obszarach kraju za wynagrodzeniem w sytuacji, gdy jest to konieczne. Czyli nie zawsze Inspekcja Weterynaryjna... Jakich to przypadków, szanowni państwo, dotyczy? Przede wszystkim chodzi o likwidację zagrożenia: epizootycznego, dobrostanu zwierząt, stanowiącego niebezpieczeństwo dla ich życia, katastrofą naturalną, mającą wpływ na zdrowie lub życie zwierząt, lub bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego, oraz o ochronę zdrowia publicznego lub zabezpieczenie gospodarki narodowej przed poważnymi stratami. Szanowni państwo, wszystko nam jak gdyby podpowiadało, że takie rozwiązanie musimy wprowadzić, ponieważ mogą być momenty, kiedy Inspekcja Weterynaryjna sama sobie nie poradzi.
Kolejna rzecz, którą trzeba podkreślić, to doświadczenie z ostatnich lat, kiedy notowano liczne ogniska wysoko zjadliwej grypy ptaków czy prowadzono intensywne działania na rzecz ochrony terytorium Polski przed wniknięciem wirusa pryszczycy. I tu, szanowni państwo, po raz kolejny z tego miejsca bardzo serdecznie dziękuję wszystkim służbom za to, że Polska jest wolna od pryszczycy. Pokazano, że istnieje potrzeba dostosowania przepisów o nakazie wykonywania czynności na rzecz Inspekcji Weterynaryjnej w sytuacjach nadzwyczajnych do realiów społeczno-gospodarczych. Przy okazji zmiany przepisów doprecyzowano, że w okresie wykonywania czynności zgodnie z nakazem organu Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczone osoby zachowują prawo do świadczeń związanych z pracą, dzięki czemu nie utracą one ubezpieczenia zdrowotnego ani ciągłości okresu zatrudnienia wpływającego na nabycie prawa do emerytury, prawa do nagród czy innych uprawnień. To też trzeba było, szanowni państwo, doprecyzować, żeby już nie było żadnych wątpliwości: osoby zaangażowane w te procesy nie stracą z tego powodu jakichkolwiek przywilejów wynikających z umowy, choćby umowy o pracę.
Tak że, szanowni państwo, jeszcze raz powtórzę, że Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe zagłosuje za rządowym projektem ustawy o zdrowiu zwierząt, druk nr 1479. Jeszcze raz serdecznie dziękuję wszystkim tym, którzy pracowali aktywnie przez wiele, wiele godzin w podkomisji, jak również na posiedzeniu samej komisji. I jeszcze raz: wielkie podziękowanie dla ministerstwa rolnictwa. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia