10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zdrowiu zwierząt (druki nr 1479 i 1803).

Poseł Marcin Skonieczka:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Pani Marszałek! Już nie: Trzecia Droga. Wczoraj zmieniliśmy nazwę. Już tylko Polska 2050.

    Wicemarszałek Dorota Niedziela:

    Przepraszam. Polska 2050.

    Poseł Marcin Skonieczka:

    Tak, taka zmiana od dzisiaj.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu Polski 2050 w sprawie rządowego projektu ustawy o zdrowiu zwierząt.

    Dziś procedujemy nad ustawą, która ma charakter systemowy i porządkujący. Jest to ważny akt prawny, który po raz pierwszy od ponad 20 lat kompleksowo reguluje kwestie ochrony zdrowia zwierząt i zwalczania chorób zakaźnych. Jak już było powiedziane, projekt wdraża do polskiego porządku prawnego rozwiązania wynikające z unijnego rozporządzenia 2016/429, tzw. Prawa o zdrowiu zwierząt, Animal Health Law. Celem zmian jest dostosowanie krajowych przepisów do standardów Unii Europejskiej, a także uproszczenie i ujednolicenie procedur krajowych, które przez lata były rozproszone w wielu aktach prawnych.

    Projekt wprowadza nowe klarowne zasady działania Inspekcji Weterynaryjnej, od poziomu powiatowego po centralny, oraz doprecyzowuje kompetencje organów odpowiedzialnych za nadzór i szybkie reagowanie w sytuacjach zagrożeń epizootycznych. Te zjawiska epizootyczne to rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w populacjach zwierząt, to takie choroby jak ASF, czyli afrykański pomód świn, ptasia grypa, wścieklizna czy BSE, czyli choroba szalnych krów.

    Co konkretnie ta ustawa proponuje? Tak jak już powiedziałem: rozszerza uprawnienia Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie monitorowania, zapobiegania i zwalczania chorób zwierząt, w tym zwierząt dzikich; porządkuje procedury administracyjne i dostosowuje je do prawa unijnego; wprowadza możliwość działań epizootycznych wobec populacji dzików, w tym monitoringu, odstrzału sanitarnego czy zbierania padłych osobników; usprawnia system odszkodowań; doprecyzowuje zasady ich przyznawania, finansowania i weryfikacji; zwiększa także współpracę między instytucjami, administracją publiczną, służbami leśnymi, myśliwymi i hodowcami, tworząc ramy prawne do wymiany informacji w sytuacjach kryzysowych.

    Ta ustawa również zaostrza sankcje za łamanie przepisów, wprowadzając kary pieniężne za nieprzestrzeganie decyzji organów weterynaryjnych. To jest istotne, bardzo ważne, ponieważ jakikolwiek wyłam może powodować dalsze rozprzestrzenianie się danej choroby.

    Jednocześnie ta ustawa konsoliduje dotychczasowe rozproszone regulacje w jeden spójny akt. To wszystko ma zapewnić większą skuteczność działań państwa w zakresie bezpieczeństwa epizootycznego, a także lepszą ochronę interesów hodowców, którzy często są pierwszymi poszkodowanymi w sytuacjach epidemii chorób zwierząt. Warto zaznaczyć, że choroby zakaźne u zwierząt niosą ogromne staty, zarówno ekonomiczne, jak i społeczne. Na poziomie światowym straty te szacowane są nawet na 300 mld dolarów rocznie, więc są to ogromne koszty. W Polsce jednym z najgroźniejszych przykładów jest afrykański pomór świn, ASF, choroba, która niesie wyjątkową śmiertelność i w przypadku pojawienia się jej w stadzie wymagana jest całkowita likwidacja danego stada. Generuje to olbrzymie koszty utylizacji, ograniczeń w hodowli oraz staty producentów, więc w naszym interesie jest to, żeby właśnie takie choroby jak najskuteczniej powstrzymywać.

    Klub Polska 2050 popiera kierunek zaproponowanych zmian. Uważamy, że ustawa jest potrzebna i spójna z zasadą budowania nowoczesnego, skutecznego i przejrzystego systemu ochrony zdrowia zwierząt. Wierzymy, że współpraca służb weterynaryjnych, samorządów, rolników i organizacji ochrony przyrody przyniesie lepsze efekty niż dotychczasowa biurokracja i chaos kompetencyjny. Dlatego w imieniu klubu Polska 2050 deklaruję poparcie dla projektu ustawy o ochronie zwierząt.

    Jeszcze na koniec chciałbym zwrócić uwagę, bo tutaj padł zarzut i wczoraj w komisji, i dzisiaj na sali plenarnej ze strony pana posła Ciecióry, że nad tą ustawą procedowano szybko, że nie było wystarczających konsultacji. Dzisiaj utyskiwał właśnie, że organizacje branżowe były zaskoczone. Chciałbym zwrócić uwagę, że w druku sejmowym jest wyraźnie opisany cały proces konsultacji. Ta ustawa została skierowana do różnych organizacji 31 maja 2024 r., więc ponad rok temu. Wszystkie organizacje miały bardzo dużo czasu, żeby się z tymi rozwiązaniami zapoznać. Ta ustawa została wysłana przez ministerstwo do 163 podmiotów, więc wszyscy zainteresowani wiedzieli, że tego typu przepisy będą wprowadzane. I duża część organizacji takie uwagi zgłosiła, bo w raporcie z konsultacji możemy znaleźć aż 251 uwag do ustawy. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia