10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)
7. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1630 i 1775).
Poseł Konrad Frysztak:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, co warto podkreślić już na samym wstępie, dotyczy zwiększenia bezpieczeństwa państwa poprzez szybszą i skuteczniejszą weryfikację dokumentów składanych przez cudzoziemców. Jest to działanie, które podejmuje każda odpowiedzialna władza. Niestety o takie działania nie można posądzić poprzedniego rządu, który zasłynął chociażby z afery wizowej, a pan poseł z klubu Prawa i Sprawiedliwości niestety - mam wrażenie - zapomniał, że przez 8 lat rządziliście państwo, a pan, jeśli mnie pamięć nie myli, był również wojewodą dolnośląskim. Swoją drogą jestem ciekaw, ile wydał pan pozwoleń na pobyt czasowy i pobyt stały. Gwarantuję panu, że to policzymy i przypomnimy.
Wracając do samego projektu ustawy, chcę powiedzieć, że warto zaznaczyć, że zmiana ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw ma na celu zmianę sposobu składania wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały oraz zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, a w przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy również z obowiązkowymi załącznikami formalnymi poprzez zastąpienie obowiązku złożenia wniosku w formie papierowej podczas osobistego stawiennictwa w urzędzie obowiązkiem złożenia ww. wniosków w postaci elektronicznej z wykorzystaniem usługi on-line za pośrednictwem Modułu Obsługi Spraw.
Przypomnę w tym miejscu, że w obecnym stanie prawnym wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, pobyt stały i rezydenta długoterminowego cudzoziemiec jest obowiązany złożyć wyłącznie w formie papierowej osobiście w siedzibie urzędu wojewódzkiego.
Trzeba jasno powiedzieć, że obowiązujące przepisy prawa nie odpowiadają oczekiwaniom związanym z cyfryzacją procedur administracyjnych, a kryzys wywołany pandemią COVID-19 w szczególności uwidocznił obszary spraw administracyjnych.
Przypomnę, panie pośle, że mieliście na to blisko 8 lat. Mogliście to zmienić.
(Poseł Józefa Szczurek-Żelazko: Wy macie 2 lata.)
I właśnie to robimy. To jest dowód.
(Poseł Paweł Hreniak: Wojna i COVID, panie pośle.)
W szczególności uwidocznił obszary spraw administracyjnych wymagające zintensyfikowanej i przyspieszonej cyfryzacji, a także wykreował nowe potrzeby dotyczące e-usług, zarówno ich jakości, jak i ich dostępności. Proponowane zastąpienie obowiązku składania ww. wniosków w formie papierowej osobiście w siedzibie urzędu wojewódzkiego obowiązkiem składania wniosków o udzielenie zezwoleń w postaci elektronicznej jest odpowiedzią na naturalnie zachodzące zmiany zachowań osób ubiegających się o legalizację pobytu w Polsce.
Co ważne, projektowane przepisy stanowią, iż Moduł Obsługi Spraw będzie prowadzony przez szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w systemie teleinformatycznym, a sam moduł jako usługa teleinformatyczna będzie ściśle powiązany i kompatybilny z krajowym zbiorem rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców. Wprowadzenie narzędzia, którym jest moduł, ma na celu przede wszystkim usprawnienie procedur związanych z legalizacją pobytu oraz wyeliminowanie zbędnych elementów tychże procedur, które stanowiły obciążenie zarówno dla cudzoziemców, jak również dla urzędów wojewódzkich.
Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia pobytowego składanego za pośrednictwem Modułu Obsługi Spraw dokumenty niezbędne do potwierdzenia danych zawartych we wniosku i okoliczności uzasadniających ubieganie się o udzielenie zezwolenia pobytowego cudzoziemiec będzie mógł dołączyć do wniosku już w trakcie składania przez MOS lub podczas osobistego stawiennictwa w urzędzie wojewódzkim na wezwanie wojewody. Tak że tutaj pan się myli, panie pośle.
W trakcie wizyty w urzędzie wojewódzkim potwierdzana będzie również tożsamość cudzoziemca, będą pobierane od cudzoziemca odciski linii papilarnych oraz wzór podpisu. Zachowanie tego elementu osobistego stawiennictwa jest podyktowane przede wszystkim względami bezpieczeństwa migracyjnego.
Dodatkowo projekt ustawy ma na celu doprecyzowanie zakresu danych i informacji przetwarzanych w rejestrach i postępowaniach prowadzonych m.in. na podstawie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. W tym celu konieczne jest rozszerzenie przepisów określających zakres danych oraz informacji dotyczących cudzoziemca przetwarzanych w rejestrach i postępowaniach prowadzonych na podstawie ww. ustaw.
Omawiając ten projekt, musimy pamiętać, że proponowane zmiany są związane z regulacjami rozporządzenia nr 2016/1953, a proponowane regulacje mają na celu rozszerzenie katalogu wydawanych cudzoziemcom na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach dokumentów o europejski dokument podróży dla celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. To również jest informacja, która pozwoli na naprawianie błędów naszych poprzedników. Stąd konieczne jest uregulowanie (Dzwonek) w szczególności przesłanek, trybu oraz organów właściwych do wydawania tego dokumentu.
Szanowni Państwo! Panie Marszałku! Na podstawie przedstawionych informacji klub Koalicji Obywatelskiej w całości popiera rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, ale również składamy trzy poprawki uzupełniające i upraszczające procedury.
Przebieg posiedzenia