10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym (druki nr 1107 i 1793).

Poseł Sprawozdawca Anna Sobolak:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Komisji Zdrowia w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym, druk nr 1107.

    Projekt, nad którym dzisiaj debatujemy, to ustawa techniczna. Nie zmienia ona sensu obowiązujących przepisów. Nie jest to nowy zakaz ani nowe obciążenie dla przedsiębiorców. Jednak jest to projekt o doniosłym znaczeniu zarówno dla wiarygodności naszego państwa na arenie międzynarodowej, jak i dla skuteczności ochrony zdrowia polskich dzieci i młodzieży. Uchwalona przez Sejm ustawa, która weszła w życie w styczniu 2024 r. i która wprowadziła zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia, była decyzją odpowiedzialną i potrzebną, podjętą w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Wiemy, że napoje energetyczne zawierają kofeinę czy taurynę, nie są produktami przeznaczonymi dla dzieci. Światowa Organizacja Zdrowia uznaje je za produkty wysokiego ryzyka, a Amerykańska Akademia Pediatrii jednoznacznie przestrzega przed ich spożywaniem przez osoby młode.

    Jednak uchwalając te przepisy, nie przeprowadzono wymaganej notyfikacji na poziomie Światowej Organizacji Handlu oraz Komisji Europejskiej. W konsekwencji Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Szwajcaria zgłosiły formalne zastrzeżenia, podnosząc, że Polska, wprowadzając zakaz i wymogi etykietowania, nie dopełniła procedur przewidzianych w porozumieniu WTO. Brak notyfikacji to nie tylko kwestia formalna, to problem realny, który dziś sprawia, że sądy umarzają postępowania wobec tych, którzy łamią zakaz sprzedaży napojów energetycznych dzieciom. Nie możemy dopuścić, aby z powodów proceduralnych prawo chroniące zdrowie dzieci było w praktyce nieskuteczne. Dlatego projektowana ustawa wprowadza istotne techniczne zmiany, tzn. uchyla dotychczasowe rozdziały i wprowadza ich treść w nowych, identycznych brzmieniach. Ma to na celu umożliwienie przeprowadzenia pełnej notyfikacji na poziomie WTO i Komisji Europejskiej. Dzięki temu Polska zachowa przejrzystość legislacyjną, uniknie ryzyka sporu handlowego i, co najważniejsze, będzie mogła skutecznie egzekwować prawo chroniące zdrowie publiczne. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r., co pozwoli zakończyć wszystkie procedury międzynarodowe.

    Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Zdrowia zwracam się o przyjęcie projektu ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia