10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (druki nr 1752 i 1802).
Poseł Piotr Górnikiewicz:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Stanowisko odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.
Przedstawiony projekt, druk nr 1752, ma charakter ukierunkowanej zmiany fiskalnej wobec sektora bankowego. Jego głównym celem jest pozyskanie dodatkowych środków budżetowych na wydatki priorytetowe dla naszego państwa.
W uzasadnieniu rządowym został podany wynik netto sektora bankowego za 2024 r. na poziomie ok. 42 mld zł, co stanowi kontekst proponowanych rozwiązań. Projekt wprowadza rozwiązania przejściowe i docelowe. Zakłada przegląd skutków po 3 latach oraz przewiduje mechanizmy wykonawcze dla rozliczeń grup kapitałowych. Celem jest osiągnięcie określonych wpływów fiskalnych w perspektywie krótkoterminowej przy jednoczesnym ograniczeniu długokresowego obciążenia sektora.
Dla wybranych podmiotów sektora bankowego wprowadza się stawkę CIT etapowo: 30% w pierwszym roku stosowania, 26% w drugim oraz docelowo - 23%. Dla małych podatników przewidziano analogicznie niższe progi. Projekt reguluje także zasady ustalania zaliczek i rozliczeń w ramach podatkowych grup kapitałowych, w tym sposób przypisania części podstawy opodatkowania do poszczególnych spółek w grupie. Równolegle przewidziano obniżkę stawki PONIF w 2027 r. i dalej docelowo od 2028 r., co ma pełnić funkcję częściowej kompensacji dla obciążeń wynikających ze zmiany w CIT. Rzetelna ocena skutków tego projektu wymaga spojrzenia zarówno na bezpośrednie korzyści fiskalne, jak i na potencjalne efekty drugorzędne dla gospodarki i stabilności systemu finansowego. To ważny argument przemawiający za projektem, ale nie może on być jedynym kryterium oceny. Należy przy tym pamiętać o mechanizmach przeniesienia ciężaru podatkowego. Formalnym płatnikiem pozostaje bank, jednak w praktyce część kosztu może zostać przeniesiona na klientów lub na akcjonariuszy.
Kluczowym ryzykiem z punktu widzenia gospodarki jest wpływ na dostępność kredytu. Krótkookresowe zwiększenie obciążeń podatkowych może ograniczyć zdolność banków do szybkiej akumulacji kapitału i tym samym wpłynąć na tempo udzielania kredytów, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz gospodarstw domowych wrażliwych na marżę.
W czasie prac Komisji Finansów Publicznych przyjęto poprawki o charakterze doprecyzowującym i porządkującym, dotyczące zasad opodatkowania podatkowych grup kapitałowych, w których skład wchodzi bank krajowy. Zmiany mają na celu ujednolicenie terminologii, doprecyzowanie sposobu ustalania podstawy opodatkowania oraz uporządkowanie przepisów ustawy w zakresie stawek i zaliczek podatkowych. Kierunek tych poprawek wpisuje się w opinię klubu Polska 2050, który popiera działania mające na celu zwiększenie przejrzystości i spójności przepisów podatkowych. W związku z tym klub Polska 2050 wyraża poparcie dla druku nr 1752. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia