10. kadencja, 43. posiedzenie, 1. dzień (15-10-2025)

12. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o poselskich projektach ustaw o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (druki nr 703, 835 i 1769).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak:

    Bardzo dziękuję.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Część pytań była skierowana bezpośrednio do ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

    Zacznę od ostatniego pytania, zadanego przez pana posła Mariusza Krystiana. Chodzi o dane statystyczne, szanowni państwo. Otóż eksport z tytułu futer, skór futerkowych surowych, skór futerkowych garbowanych oraz innych produktów, jak można powiedzieć, wynosi 66 mln euro. To jest taka skala. Pan poseł pytał również o to, czy te fermy są na bieżąco kontrolowane. Oczywiście Inspekcja Weterynaryjna prowadzi kontrolę każdego roku. Corocznie przedstawiany jest raport z tej kontroli ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Oczywiście są pewnego rodzaju uchybienia. Skala tych uchybień, można powiedzieć, jest. Natomiast oczywiście te fermy są pod kontrolą.

    Było również pytanie, ile jest tych ferm. Otóż z informacji, które mamy za październik 2025 r., wynika, że w przypadku gatunku norka amerykańska firm, które są pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej, jest 169. W przypadku lisów jest ich 37, jenotów - 11, szynszyli - 64. Razem to 281 ferm. To jest liczba, którą my znamy jako ministerstwo. Te fermy nadzoruje Inspekcja Weterynaryjna.

    Szanowni Państwo! Część posłów pytała o skutki ekonomiczne i społeczne. Przepraszam za taki truizm, ale to jest projekt poselski, więc ten projekt poselski, oczywiście tak jak inne projekty, zawiera ocenę skutków regulacji. Tam są te dane przedstawione. Posłowie wnioskujący o ten projekt opisali te skutki. A więc tutaj odpowiedź jest taka, że te skutki są określone.

    Część państwa mówiła o tym, że to jest początek jakiegoś zaprzestania produkcji zwierzęcej. Proszę państwa, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie prowadzi żadnych prac legislacyjnych ograniczających produkcję zwierzęcą i w przyszłości nie ma zamiaru ich prowadzić. Żeby to było jasne. To jest z naszej strony stwierdzenie i obowiązująca zasada, ponieważ my nie jesteśmy przeciwko produkcji zwierzęcej czy roślinnej, czy ogólnie rolnej. Przypomnę państwu, że mieliśmy prezydencję i jednym z podstawowych priorytetów prezydencji było zabezpieczenie priorytetu bezpieczeństwa żywnościowego. A ten priorytet jest zabezpieczany właśnie m.in. przez produkcję zwierzęcą. Oczywiście, proszę państwa, możemy mówić, kto je mięso, a kto go nie je. To jest jednak sprawa osobista każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej. To nie podlega dyskusji.

    Natomiast chciałbym, żebyśmy mieli pewną świadomość, w jakich okolicznościach formalnych Izba będzie podejmowała te decyzje. Oczywiście tutaj były oświadczenia klubowe wyrażające akceptację tego projektu, różne uwagi co do okresu przejściowego czy wysokości tychże odszkodowań. Myślę, że Komisja Nadzwyczajna to przepracowała w sposób profesjonalny, dlatego pozwalam sobie na taką uwagę, bo również byłem uczestnikiem prac komisji jako resort rolnictwa. Chciałbym państwu przypomnieć, i to już tutaj padało, że Komisja Europejska przedstawiła rozporządzenie wykonawcze, proszę państwa, w którym wskazuje norkę jako gatunek inwazyjny, i wejdzie to w życie 7 sierpnia 2027 r. Co to znaczy, że w tym rozporządzeniu rozszerzającym listę gatunków znajduje się norka? Będą 2 lata albo na zgodę Komisji na prowadzenie dalszej hodowli, albo zamknięcie tej hodowli. Więc jeżeli w 2027 r. wchodzi rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej, mamy 2 lata, czyli w 2029 r. muszą być podjęte decyzje. Komisja Europejska może wyrazić zgodę, ale to jest związane z wnioskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jak będzie, nie wiem.

    Natomiast projekt obywatelski, nad którym odbyły się tutaj dyskusje, zamyka hodowlę do roku 2033. Więc jest tutaj również kwestia odszkodowań, które - jak państwo mówicie - są za małe czy też niewystarczające. Można nad tym dyskutować. Natomiast komisja przyjęła takie sprawozdanie, propozycja jest progresywna.

    Było pytanie pana posła, w którym roku będzie 12-miesięczne odszkodowanie, które jest w sprawozdaniu. Proszę państwa, to odszkodowanie 12-miesięczne będzie jednorazowe. Więc przy zamknięciu hodowli będzie odszkodowanie dla pracowników, którzy są zatrudnieni w fermie.

    Myślę, że przedstawiłem odpowiedzi na pytania, które były kierowane do ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W większości były one kierowane albo do wnioskodawców, albo były, że tak powiem, oceną projektu poselskiego, jego propozycji itd. Tak więc jeszcze raz mówię: nie prowadzimy żadnych prac dotyczących zamknięcia czy ograniczenia produkcji zwierzęcej. Mówiąc ˝my˝, mam na myśli Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dziękuję bardzo, pani marszałek. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia