10. kadencja, 43. posiedzenie, 3. dzień (17-10-2025)

26. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1826).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Myślę, że ten projekt wzbudzi o wiele mniej emocji, albowiem proponujemy państwu projekt ustawy zmieniający ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Projekt ten dostosowuje polskie przepisy do dwóch orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości w sprawach dotyczących funduszy emerytalnych i funduszy inwestycyjnych.

    Trybunał uznał, że te nasze przepisy są troszeczkę za bardzo dyskryminujące. Bardzo jestem ciekaw dyskusji, bo Trybunał uznał, że nasze przepisy, mówiąc trochę kolokwialnie, są zbyt szczelne. W momencie, kiedy wypłacane są dywidendy czy też zyski z Polski za granicę, nie powinniśmy być tacy restrykcyjni, jak byliśmy. To zagadnienie jest bardzo złożone. Bo z jednej strony Polska musi się dostosować do tych tez orzecznictwa Trybunału. Z drugiej strony konieczne są mocne zabezpieczenia, żeby preferencje przyznane zagranicznym funduszom nie były nadużywane kosztem polskiego podatnika.

    Teraz szczegóły. Dotychczas preferencje dotyczyły wyłącznie unijnych funduszy zarządzanych przez podmioty zewnętrzne. To jest sytuacja porównywalna z polskimi TFI. Obecnie prawo do preferencji musi być przyznane również funduszom inwestycyjnym zarządzanym wewnętrznie. Taka konstrukcja w Polsce nie występuje. Ponadto dotychczas zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych preferencje przysługiwały wyłącznie funduszom z Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, natomiast wskutek wyroków TSUE podobne preferencje powinny przysługiwać również funduszom inwestycyjnym i emerytalnym z krajów spoza Unii Europejskiej czy też Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Oczywiście te fundusze będą musiały spełniać szereg rygorystycznych warunków regulacyjnych dotyczących m.in. zezwolenia i nadzoru. Ponadto, aby zabezpieczyć polskie interesy, proponowana nowelizacja wprowadza dodatkowe zabezpieczenia przed nadużywaniem prawa do preferencji podatkowych. Wprowadzamy takie dwa dodatkowe ograniczniki. Po pierwsze, konieczne będzie, aby państwo siedziby funduszu uczestniczyło w tzw. automatycznej wymianie informacji. Dzięki temu szef KAS-u będzie uzyskiwał odpowiednie informacje o rachunkach prowadzonych przez zagraniczne fundusze inwestycyjne na rzecz polskich rezydentów. A po drugie, wskutek zaostrzenia przepisów antyabuzywnych organy podatkowe będą mogły łatwiej odmówić preferencji w przypadku, gdy te struktury będą miały charakter sztuczny i głównym celem będzie wyprowadzanie pieniędzy z Polski.

    Szanowny Panie Marszałku! Przepraszam. Przepisy te powinny być przyjęte niezwłocznie ze względu na ryzyko zainicjowania procedury naruszeniowej w stosunku do jednego z wyroków TSUE. Jednocześnie istotne jest również, że fundusze inwestycyjne spoza Unii Europejskiej od pewnego czasu korzystają już z jednego z omawianych wyroków i uzyskują zwrot podatku u źródła tzw. WHT wraz z odsetkami. W tym kontekście proponowana nowelizacja nie zmniejszy dochodów budżetu państwa, a wprost przeciwnie: nie będziemy musieli płacić odsetek, które teraz płacimy.

    Dlatego zwracam się z prośbą o procedowanie nad tą ustawą. Tak jak państwu mówiłem, ona moim zdaniem nie jest kontrowersyjna, ale pan poseł Kowalski pewnie może mieć inne zdanie. Zaraz się przekonamy. Dziękuję.

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela)


Przebieg posiedzenia