10. kadencja, 43. posiedzenie, 3. dzień (17-10-2025)

26. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1826).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Pani Marszałek! Szanowni państwo! Może najpierw sprostuję kilka kłamstw, które poseł Kowalski był łaskaw powiedzieć na temat transferu zysków do rajów podatkowych. Nie będzie transferu zysków, dzisiejsze przepisy na to już nie pozwalają i tak zostaje. Co PiS zrobił? Doprowadził do sytuacji, w której przegrywamy sprawy w sądach. Nie mamy wpływu na te sądy, przegrywamy. Przez ostatnie 10 lat kosztowało to podatników 400 mln zł. Możemy w to brnąć, ale czy to jest racjonalna gospodarka, sytuacja, w której za same odsetki zapłaciliśmy 400 mln? Taki jest efekt tej poprzedniej polityki. Nieprawdą jest też to, o czym poseł Kowalski mówił, że likwidujemy system pay and refund. Ten podatek trzeba będzie zapłacić po przekroczeniu pewnego progu, a potem ewentualnie może zostać zwrócony, jeśli będziemy pewni, że wszystko będzie tak, jak należy. 90% funduszy nie skorzysta z tego, bo nawet jak są zarządzane wewnętrznie, to nie mają stosownego zezwolenia. Ten system, te zmiany, o których mówimy, w żaden sposób nie pogarszają sytuacji polskich przedsiębiorców, a doprowadzą do tego, że polskie przedsiębiorstwa, polscy i zagraniczni inwestorzy będą mieli takie same warunki.

    Dlaczego wprowadzamy CRS, czyli Common Reporting Standard? A to dlatego, że jak wychodzimy poza Unię - w Unii jest dyrektywa DAC2 i ona to reguluje - to poza Unią musimy korzystać z standardów przyjętych w innych krajach. Tam jest Common Reporting Standards, w Ameryce jest FATCA. Dlatego to poprawiamy. Te zmiany, które państwu proponujemy, na pewno bardzo trudno nazwać rozszczelnieniem. Proszę wczytać się w te przepisy uszczelniające, które proponujemy. Bardzo dziękuję. Liczę na ciekawą dyskusję w komisji.


Przebieg posiedzenia