10. kadencja, 43. posiedzenie, 3. dzień (17-10-2025)
Oświadczenia.
Poseł Paulina Matysiak:
Spokojnie, kiedyś klub też będzie.
Wicemarszałek Dorota Niedziela:
Ja się zawsze mylę, a pani zawsze to mówi.
Poseł Paulina Matysiak:
Tak, tak.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałabym opowiedzieć o ważnej sprawie. PKP Polskie Linie Kolejowe jako spółka Skarbu Państwa, która zarządza infrastrukturą kolejową, ogłosiły w ubiegłym miesiącu, 22 września, plan konsolidacji 12 zakładów linii kolejowych w sześciu większych jednostkach. Ta reforma ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. Teraz trwają tzw. konsultacje. Mówię: tak zwane, ponieważ ta decyzja po prostu została podjęta. Nie prostował jej pan prezes Wyborski podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw transportu kolejowego. Zaniepokojeni są sami pracownicy, bo nie wiedzą, jak będzie wyglądała tak naprawdę ta restrukturyzacja.
Myślę, że warto w tej sprawie podkreślić to, że ta reorganizacja PKP PLK to jest proces, który znacznie wykracza poza samą spółkę, bo dotyczy kluczowej infrastruktury, ma też potencjalne konsekwencje dla rozwoju regionalnego, ma konsekwencje dla bezpieczeństwa narodowego i ma też znaczenie dla spójności państwa na dziesięciolecia. Myślę, że kwestia, która powinna być kluczowa, a która nie została zrealizowana, to przede wszystkim konsultacje międzyresortowe z Ministerstwem Obrony Narodowej, z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa, z Biurem Bezpieczeństwa Narodowego. Nie ma (Dzwonek) żadnego dokumentu ani analizy, które pokazywałyby wpływ tej konsolidacji na funkcjonowanie infrastruktury krytycznej.
I ostatnia rzecz. Nie określono, nie analizowano, jak ta nowa struktura będzie zapewniała ciągłość działania w kryzysie. Dużo się mówi o odporności. To działanie tę odporność rozbija. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia