10. kadencja, 43. posiedzenie, 3. dzień (17-10-2025)

26. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1826).

Poseł Janusz Kowalski:

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość oczywiście składa wniosek o odrzucenie tego absurdalnego projektu w pierwszym czytaniu.

    Czy szanowni państwo słyszeliście, co powiedział przed chwileczką wiceminister Ministerstwa Finansów pan Neneman? Powiedział, że za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości pana Mateusza Morawieckiego i pani premier Beaty Szydło przepisy były restrykcyjne - te właśnie, które umożliwiały ściąganie podatków od zagranicznych korporacji. Dlatego ten rząd, czyli rząd PO, Donalda Tuska chce je poluzować.

    Tak to, szanowni państwo, jest w istocie. My się absolutnie nie zgadzamy na rozszczelnienie systemu podatkowego. Zaprezentowany projekt ustawy w istocie komunikowany jest jako dostosowanie się do przepisów orzeczeń TSUE. Czyli nie tylko jesteście na pasku eurokratów, ale przede wszystkim zachodniej finansjery i rajów podatkowych, bo pan minister przed chwileczką cieszył się z tego, że zagraniczne fundusze, np. hedgingowe, zarejestrowane w rajach podatkowych będą mogły łupić polski budżet i nie płacić tutaj podatków. My się z czymś takim nie zgadzamy, z tym aktem kapitulacji fiskalnej ze strony rządu Donalda Tuska. Rząd, wybierając najbardziej szkodliwy wariant implementacji wyroków C-190/12 i C-18/23 prowadzi do drastycznego rozszczelnienia polskiego systemu podatkowego i faworyzuje międzynarodowy kapitał kosztem polskiego budżetu oraz suwerenności państwa.

    Kilka argumentów. Pierwszy argument - to jest demontaż systemu podatkowego i legalizacja globalnego unikania opodatkowania. Pod pretekstem zgodności z prawem Unii Europejskiej rząd forsuje rozwiązania, które w praktyce legalizują i ułatwiają wyprowadzanie nieopodatkowanych zysków z Polski na masową skalę.

    Globalne otwarcie na kapitał spekulacyjny. Najbardziej destrukcyjną zmianą jest rozszerzenie zwolnień z CIT i podatku u źródła WHT. Nie tylko podmioty z Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ale, tak jak mówił pan minister, także instytucje z państw trzecich, czyli np. z rajów podatkowych. Umożliwi to globalnym grupom finansowym, w tym agresywnym funduszom, unikanie opodatkowania dochodów wypracowanych na polskim rynku.

    Likwidacja kluczowych barier kontrolnych. Projekt likwiduje fundamentalne zabezpieczenie fiskalne, jakim był mechanizm poboru i zwrotu podatku pay and refund. Dotychczas podmioty te musiały zapłacić podatek i ubiegać się o zwrot w długotrwałej procedurze. To likwidujecie. Pytanie, kto to wylobbował w Ministerstwie Finansów. Czy Andrzej Domański już szuka pracy w tych zagranicznych korporacjach, że te korporacje, jak mniemam, przyszły do niego i sobie zażądały takiego właśnie takiego absurdalnego przepisu prawnego? To drastyczne osłabienie kontroli skarbowej i dobrowolna rezygnacja z należnych wpływów bez dogłębnej weryfikacji.

    Jestem przekonany, że jak teraz słyszy nas pani Jagodzińska reprezentująca największy związek zawodowy w Krajowej Administracji Skarbowej, to za głowę się łapie, jak i wszyscy funkcjonariusze KAS-u. Bo teraz będzie można wyprowadzać te zyski kompletnie bez niczego, bez żadnej procedury.

    Rząd wprowadza oczywiście iluzoryczne zabezpieczenia. Wprowadzone klauzule antyabuzywne są niewystarczające. Ich egzekwowanie wobec skomplikowanych międzynarodowych struktur kapitałowych jest w praktyce nierealistyczne i nie stanowi istotnej bariery dla agresywnej optymalizacji podatkowej.

    Argument nr 2. Uderzenie w polski interes gospodarczy. Narracja rządu o liberalizacji czy wyrównywaniu szans jest fałszywa. Projekt stanowi jednostronne przyznanie przywilejów podatkowych zagranicznym gigantom finansowym, co bezpośrednio uderza w finanse publiczne i krajowy biznes.

    Ryzyko podwójnego nieopodatkowania. Efektem będzie natychmiastowy spadek wpływów z CIT. Projekt otwiera drogę do sytuacji, w której zyski te nie zostaną opodatkowane nigdzie, ani w Polsce z powodu zwolnienia, ani w kraju siedziby funduszu, jeśli stosuje on preferencyjny reżim. Jest to zaprzeczenie idei sprawiedliwego opodatkowania i uszczelniania systemu. Nierówność i dyskryminacja krajowego biznesu. Polscy przedsiębiorcy, rzetelnie płacący podatki i tworzący PKB, są stawiani na strukturalnie gorszej pozycji wobec mobilnego kapitału międzynarodowego. W czasie, gdy polski biznes zmaga się z wysokimi obciążeniami, rząd Tuska zwalnia z podatków zagraniczne instytucje finansowe.

    Trzy: zamach na suwerenność fiskalną i bezkrytyczne poddawanie się dyktatowi TSUE. Suwerenność podatkowa jest fundamentem niezależności państwa. Niedopuszczalne jest, aby polski system podatkowy był kształtowany przez zewnętrzne instytucje wbrew żywotnym interesom Rzeczypospolitej Polskiej. To jest uzurpacja kompetencji przez TSUE. Podatki bezpośrednie jak CIT powinny być domeną państw członkowskich. TSUE poprzez agresywne orzecznictwo systematycznie i w sposób nieuprawniony wkracza w kompetencje polskiego ustawodawcy.

    Gdyby to ode mnie zależało, to dzisiaj zostałby złożony wniosek o pana odwołanie za te słowa, które pan powiedział. Nie tylko doprowadziliście do katastrofy finansów publicznych, ale jeszcze wprowadzacie ustawy, które mają zagranicznym korporacjom pozwalać unikać opodatkowania w Polsce. Nie mam żadnej wątpliwości, że szukacie szalup ratunkowych, bo wiecie o tym, że upadniecie i chcecie przez te 2 lata okraść polski budżet, okraść polskich podatników, dać zarobić gigantycznym funduszom zagranicznym. Jest mi po prostu wstyd, że reprezentujecie rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Jak może minister zgłaszać projekt ustawy, który rozszczelnia system podatkowy? (Dzwonek) Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia