10. kadencja, 6. posiedzenie, 1. dzień (21-02-2024)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Ministra Sportu i Turystyki z realizacji ustawy z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym za okres od sierpnia 2020 r. do sierpnia 2023 r. wraz ze stanowiskiem Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki (druki nr 168 i 189).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys:
Ogromnie dziękuję, panie marszałku, za ponowne przedstawienie. Postaram się państwu odpowiedzieć na kilka istotnych pytań. Pierwszy zakres pytań ze strony panów, panów, bo chyba nie ma pani poseł z Konfederacji, o skali nadużyć.
(Poseł Grzegorz Braun: Jest pani poseł z Konfederacji. Pani poseł Bosak.)
Jest pani, ale nie jest obecna na sali wśród zadających pytania. Otóż skala nadużyć, które zostały przedstawione w zawiadomieniach do prokuratury, to dokładnie 60 na 28 tys. podmiotów, które uzyskały dofinansowanie, skorzystały z tej części przepływów finansowych. Przypomnę, że skala to 3,7 mln bonów turystycznych.
Odpowiem jeszcze na ostatnią część pytań. Łącznie gdybyśmy mogli podsumować, ile środków w okresie całej pandemii trafiło do częściowo zamkniętej branży albo ograniczonej, to licząc bon razem z tarczą, to jest to ok. 6 mld zł. Gdybyśmy mieli podsumować dzisiaj, czy turystyka mniej więcej odrodziła się do sytuacji sprzed pandemii, to powinniśmy oceniać rok 2023. Chcę powiedzieć, że...
(Poseł Grzegorz Braun: W tej branży 61 mld?)
Nie, w tej branży 6 mld zł, ponad 3 mld zł z bonów i ok. 3 mld zł z innych tarcz wspierających przedsiębiorców.
Szanowni Państwo! Polska turystyka mniej więcej w ostatnim roku wróciła do poziomu sprzed pandemii, zresztą tak się dzieje w całej Europie. Jestem po spotkaniu w dniu wczorajszym w Brukseli ministrów do spraw turystyki Unii Europejskiej i ten boom, to odbicie po pandemii, próba odreagowania nie tylko przez Polaków, ale przez wszystkich Europejczyków w każdym rynku mniej więcej to jest powrót sprzed pandemii. Wzrosła nawet - mimo de facto braku bonu, bo on kończył się w 2023 r. - liczba wyjazdów indywidualnych, zmniejszył się trochę sektor przyjazdowy, jeżeli chodzi o cały sektor związany m.in. z targami i konferencjami. Tu paradoksalnie musimy w Polsce w dużym stopniu, nie tylko w Polsce, ale we wszystkich krajach przygranicznych z Ukrainą i Rosją, stworzyć i dobrze wypromować tę część bezpieczeństwa, bo są ograniczenia w przyjazdach na kongresy ze strony np. Stanów Zjednoczonych i państw z niektórych części świata. Ta turystyka przyjazdowa konferencyjno-kongresowa jest w mniejszym stopniu przychodowa co do liczby osób wynikająca głównie z obawy mentalnej. Jesteśmy krajem przyfrontowym i to jest ograniczenie nie tylko u nas, ale w całym pasie przygranicznym.
Kolejna rzecz. Pan przewodniczący Tomaszewski. Obecnie w prokuraturze mamy 12 zawiadomień i kwota - o którą będziemy się starali, o którą walczymy - do odzyskania z tych ponad 3 mld zł to 30 mln zł, czyli niespełna, jeżeli dobrze liczę, 1%.
Do pana posła Łąckiego. Tak, będziemy pracować, to zostało wczoraj zapowiedziane, nad regulacjami najmu krótkoterminowego. Ma to charakter regulacji w całej Europie, wchodzi stosowne rozporządzenie i będziemy chcieli przyspieszyć z tymi działaniami, do czego jesteśmy zobowiązani.
Koszty, szanowni państwo. Łączne koszty programu obsługi to 35 mln zł, to sięgnęło ok. 1%, 35 mln zł dla ZUS, który miał ten system płatności i który przekazywał środki, oraz dla POT. W tym drugim przypadku ta kwota przez okres trwania to 41 mln zł, głównie związana z promocją, weryfikacją, kontrolą, prowadzeniem spraw sądowych, tymi tysiącami decyzji, obsługą. To było 78 osób. Obecnie ta grupa zmniejsza się i będzie sukcesywnie się zmniejszała do wygaszenia wszystkich procedur kontrolnych.
Każdy mógł się promować, każdy przedsiębiorca mógł promować bon, używając go jako atutu zachęcającego do przedstawienia swoich założeń. Bon, jak państwo wiecie, decyzją Prawa i Sprawiedliwości zakończył swój byt w marcu 2023 r. Oczywiście co do kierunków w przyszłości to musimy na pewno zastanowić się nad tym, w jaki sposób promować turystykę osób niepełnosprawnych, bo widać, że 220 tys. osób skorzystało. To jest wielki atut. To jest cały sektor osób. W Polsce bardzo rozwija się turystyka osób niepełnosprawnych. Będziemy szukali narzędzia międzyresortowego i pomysłów.
Na pewno ogromny potencjał ma turystyka grup zorganizowanych młodzieżowych, a także turystyka seniorów, która wydłuża w Polsce okres trwania sezonu turystycznego, poza wysokim sezonem turystycznym. Na pewno te dwa sektory, właściwie trzy sektory będą przedmiotem naszych zainteresowań, pogłębionych analiz dotyczących tego, co możemy w Polsce zrobić, aby zachęcić do tego jeszcze w większym stopniu i stworzyć warunki do korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami, przez grupy młodzieżowe zorganizowane i przez seniorów.
Środki - jeszcze o tym wspomnę - osobowe pokrywające koszty obsługi były środkami niebudżetowymi, de facto pozabudżetowymi, ale środkami na przeciwdziałanie skutkom COVID-owym. To są, szanowni państwo, najistotniejsze informacje.
Jeszcze jedna informacja. Mam tu wykaz firm, które są największymi beneficjentami. Myślę, że Małopolska nie wzięła się z przypadku. Wspomniałem, że to jest ponad 600 mln zł, z czego, szanowni państwo, jeden podmiot, wspomniany tutaj przez któregoś z panów ze strony Prawa i Sprawiedliwości, Energylandia, zgromadził 128 mln zł z bonu i wykorzystał możliwości, które zostały stworzone do aktywności turystycznej. To tylko pokazuje nam - nawet niekoniecznie w kontekście bonu, bo każdy miał te same prawa skorzystania z niego - jak nie tylko w turystyce polskiej, ale także w turystyce zagranicznej rozwija się m.in. turystyka tego typu obiektów na świecie. One są zlinkowane, promowane. Wiemy, że będą powstawały kolejne tego typu obiekty w Polsce. One generują ogromną konsumpcję turystyki wewnętrznej, ale także turystyki przyjazdowej. Będziemy się także temu przyglądać. Bardzo państwu dziękuję. (Oklaski) Dziękuję panu marszałkowi za przywitanie. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia