10. kadencja, 6. posiedzenie, 1. dzień (21-02-2024)
Oświadczenia.
Poseł Zbigniew Bogucki:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Rozpocznę od słów znanych chyba nam wszystkim - a przynajmniej powinniśmy te słowa znać - kanclerza Jana Zamoyskiego, wielkiego hetmana koronnego: ˝Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie˝. Pytanie: Jak chcemy tę młodzież i nasze dzieci wychowywać, jak państwo chcecie, po tym, co chcecie zrobić, a właściwie jak chcecie zdewastować podstawę programową z historii? Bo jeżeli nasze dzieci i nasza młodzież nie mają uczyć się o takich wielkich postaciach, wielkich bohaterach, jak rotmistrz Pilecki, jak Inka, jak Maksymilian Maria Kolbe, jak Irena Sendlerowa, jak Eugeniusz Kwiatkowski, jak Karski, jeżeli nasze dzieci i nasza młodzież nie mają się uczyć o ludobójstwie na Wołyniu, to gdzie my zmierzamy, dokąd idziemy? Rozumiem, że premier Tusk chciał zaproponować taką populistyczną ofertę dzieciom, bo przecież nie wychowawcom, nie nauczycielom, nie rodzicom, żeby nie było lekcji, żeby nie było zadań domowych. Tylko pytanie: Jakie będzie przyszłe pokolenie Polaków?
Dlatego tak ważne są wybory samorządowe. Przecież samorządy nie zmienią podstawy programowej, ale to w samorządach można decydować o tym, jakie są dodatkowe zajęcia. To samorząd również może decydować o tym, żeby uczyć tej historii, o której państwo chcecie zapomnieć. I dlatego te najbliższe wybory są tak bardzo ważne.
Ale oczywiście największa rola jest tutaj, w Sejmie. Szanowni państwo, zatrzymajcie się. Zatrzymajcie się na chwilę i nie dewastujcie, że tak powiem, przyszłości nie tylko tych dzieci, nie tylko tej młodzieży, ale przyszłości Polski. Bo jeżeli oni nie będą mieli swoich korzeni, to nie będą wiedzieli, dokąd zmierzają. Oczywiście ważne są nauki ścisłe, ważna jest fizyka, matematyka, mamy znakomitych specjalistów z fizyki, matematyki, informatyki. Ale oni muszą wiedzieć, skąd się wywodzą. (Dzwonek) Zachowajcie się, jak trzeba, w tej sprawie i wycofajcie się z tych szkodliwych reform. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia