10. kadencja, 6. posiedzenie, 1. dzień (21-02-2024)
Oświadczenia.
Poseł Łukasz Kmita:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałem dzisiaj z tej trybuny sejmowej podjąć temat niezwykle ważny dla mieszkańców stolicy Małopolski, dla Krakowa, czyli temat budowy metra. Chciałbym publicznie zapytać polskie władze czy w ramach swoich działań będą wspierały ten ważny projekt infrastrukturalny. Ważny jest on nie tylko dla mieszkańców Krakowa, ale także dla turystów. Przypomnę, że w 2022 r. do Krakowa przyjechało 8 mln turystów. Kraków jest swoistą, można powiedzieć, wizytówką Polski. Dobra komunikacja publiczna, dobry i zsynchronizowany transport zbiorowy będzie służył mieszkańcom, będzie służył także wszystkim tym, którzy przyjeżdżają do Krakowa w celach turystycznych. Jest to niezwykle ważne.
Temat metra w Krakowie jest obecny w opinii publicznej już od lat 60. W 2018 r. pan prezydent Jacek Majchrowski podjął już pewne działania. Podpisał on umowę z firmą, która wybrała konkretne warianty. Ale jak powiedział w jednym z wywiadów pan prezydent Majchrowski, z analiz finansowych wynika, że możliwy do sfinansowania i utrzymania bez dofinansowania zewnętrznego jest wyłącznie wariant premetra na odcinku Wzgórza Krzesławickie - Jasnogórska.
Ja nie zgadzam się na to, aby powstawał w Krakowie produkt metropodobny. Chcemy, aby Kraków był miastem innowacyjnym, dobrze skomunikowanym. I dlatego apeluję z tego miejsca do polskiego rządu o wsparcie budowy metra w Krakowie i przeznaczenie minimum 6 mld zł na ten projekt infrastrukturalny. Przypomnę tylko, że także dużo mniejsze miasta (Dzwonek) w Europie mają metro, m.in. Lozanna w Szwajcarii, Brescia we Włoszech, Rennes i Lille we Francji, Porto w Portugalii czy Bilbao w Hiszpanii. Kwestia metra dla Krakowa powinna połączyć nas wszystkich, całą klasę polityczną i o to z tego miejsca apeluję. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
(Głos z sali: Brawo!)
Przebieg posiedzenia