10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Daria Gosek-Popiołek:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! Szanowni Państwo! Rozmawiamy dzisiaj nie tylko o kilku zapisach w ustawie o prawie autorskim, ale o sytuacji i pozycji filmowców w Polsce, polskiej kulturze, interesach platform streamingowych, o interesach polskich twórców i twórczyń. Przy okazji implementacji unijnej dyrektywy o prawie autorskim, wzorem takich krajów jak Belgia, Słowenia czy Litwa, państwo polskie mogło stworzyć mechanizmy prawne, dzięki którym twórcy i twórczynie, filmowcy mogli uzyskać tantiemy od takich gigantów jak platformy streamingowe i VOD. Stało się jednak inaczej. Z projektu została usunięta tantiemizacja na rzecz wykonawców muzycznych w Internecie i została usunięta tantiemizacja na rzecz współtwórców utworów audiowizualnych w Internecie.
Mamy więc do czynienia sytuacją, w której polscy twórcy tracą. Ich twórczość generuje zyski międzynarodowych korporacji, ale nawet ułamek z tych zysków do nich nie wraca. ZAPA przywołuje dane jednej z platform. W pierwszej połowie 2023 r. polskie filmy i seriale były oglądane na tej jednej platformie przez 544 mln godzin. Ile zarobili na tym polscy twórcy? Nic.
(Głos z sali: Zero.)
A jakie są przychody platform streamingowych w Polsce? Ponad 2,5 mld zł.
Twórcy wobec tego nie mają pieniędzy na kolejne projekty, nie mają środków na życie. Szczególnie trudna jest sytuacja młodych twórców, bo to właśnie oni przede wszystkim tworzą treści na platformy streamingowe i potrzebują wsparcia w tej bardzo nierównej walce.
Oczywiście tracimy też my, widzowie, bo nie otrzymujemy adekwatnych, wartościowych produkcji.
Zatem w imieniu środowiska twórców chciałabym zapytać o to, dlaczego te zapisy nie znalazły się w nowelizacji, i o dalsze działania, które podejmie ministerstwo w celu wsparcia polskich twórców w tej bardzo nierównej walce o godne płace i po prostu o udział w zyskach międzynarodowych korporacji. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia