10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Grzegorz Adam Płaczek:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! Poddaliście państwo pod konsultacje zmiany w podstawie programowej. Te zmiany będą dotyczyć naszych dzieci, ale również młodzieży, która uczy się każdego dnia w liceach i technikach. Po analizie zmian tylko w przypadku dwóch przedmiotów takich jak historia i język polski wydaje się, że idea państwowości, idea katolickiej Polski ma odejść w zapomnienie. Zanim, korzystając z przyznanego mi czasu, zadam konkretne pytanie, podam kilka przykładów.
Jeśli chodzi o historię na poziomie rozszerzonym, państwo chcecie wykreślić... Nie chcecie, aby polscy uczniowie poszerzali swoją wiedzę na temat takich osób jak Chodkiewicz czy Jan III Sobieski. Chcecie, aby uczeń uczący się na poziomie rozszerzonym nie mógł i nie potrafił zaprezentować oceny polskiej historiografii, jeśli chodzi o powstanie listopadowego i rolę jego przywódców. Chcecie państwo, żeby uczniowie w ramach nauki na poziomie podstawowym nie poszerzali wiedzy na temat Romualda Traugutta. Chcecie państwo, aby Polacy i polskie dzieci nie uczyły się dostrzegania znaczenia języka, wiary, edukacji dla podtrzymania świadomości narodowej. Chcecie państwo również usunąć taką opcję... nie chcecie, żeby uczeń potrafił ocenić rolę wybitnych postaci w odbudowie niepodległej Polski. Z programu języka polskiego usuwacie państwo lektury obowiązkowe takie jak ˝Romeo i Julia˝, ˝Hymn do miłości ojczyzny˝, ˝Ludzie, którzy szli˝, czyli opowiadanie Tadeusza Borowskiego, który opisuje codzienność obozową w Auschwitz. Nie będę już mówił o tym, że chcecie państwo usunąć również z lekcji biologii możliwość przeprowadzenia doświadczenia, które pokazuje, że w procesie fotosyntezy występuje również dwutlenek węgla.
Pytanie do pani minister jest bardzo konkretne. Szanowna pani minister, kto - z imienia i nazwiska - położył państwu na stół takie patologiczne zmiany? Dziękuję.
Przebieg posiedzenia