10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Anna Lubnauer:

    Zacznę jeszcze od uzupełnienia odpowiedzi na pytanie pana poprzednika. Na stronie, gdzie znalazł pan nowe podstawy programowe, jest taki duży, zzipowany plik. Przy każdej podstawie programowej jest uzasadnienie. Na końcu każdego uzasadnienia jest lista autorów poszczególnych zmian w podstawach programowych, czyli członków zespołów eksperckich. Jest to jawne od momentu, w którym zostały pokazane wszystkie zmienione podstawy programowe. Zaczynam od tego.

    Kolejna kwestia. Są badania, które pokazały, że prace domowe nie dają zamierzonych efektów. Z badań wynika dość jednoznacznie, że im młodsze dzieci, w tym większym stopniu zakładane efekty nie są osiągane. Starsze dzieci lepiej wykorzystują pod tym względem prace domowe. W OSR powołujemy się na te badania i pan również może się z nimi zapoznać. Ostatnie z nich to m.in. badania organizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych, który do roku 2014 był pod kierownictwem chyba pana prof. Dolaty. Zaznaczę dość wyraźnie, że w tej chwili to, co najbardziej różnicuje dzieci, i to też wynika z badań, to jest właśnie obecność prac domowych, dlatego że w dużo większym stopniu korzystają z nich dzieci rodziców zamożnych niż dzieci z rodzin ze środowisk defaworyzowanych.

    Zaznaczę również, że mamy obecnie taką sytuację, że bardzo zmienia się w ogóle rzeczywistość, co ma związek ze sztuczną inteligencją, z wyzwaniami współczesnego świata, tak więc musi się zmieniać również szkoła. Dodam jeszcze: tak, będą materiały metodyczne dla nauczycieli, które będą miały im pomagać w obliczu zmieniających się wyzwań związanych z ograniczeniem prac domowych. Zaznaczmy, że prace domowe będą ograniczone w taki sposób, że w przypadku dzieci z klas 1-3 będzie brak prac pisemnych i praktyczno-technicznych, czyli np. poleceń wykonania tego słynnego domku dla ptaków, który zwykle robili rodzice, nie robiły go dzieci, natomiast w przypadku dzieci z klas 4-8 będzie tylko takie ograniczenie: praca domowa nie będzie obowiązkowa i nie może być oceniana, natomiast jeżeli będzie zadana, to nauczyciel będzie miał obowiązek dać informację zwrotną dotyczącą tego, w jaki sposób dziecko tę pracę domową zrobiło.

    Dodam jeszcze, że ze względu na uwagi, które padały, bo cały czas trwają jeszcze konsultacje, chcemy uszczegółowić, czym jest domowa praca pisemna, tu dodajmy: praktyczno-techniczna, bo chcemy powiedzieć bardzo wyraźnie, że tylko o ten typ prac domowych nam chodzi. Dodamy możliwość zadawania dzieciom z klas 1-3 zadań związanych z tzw. ćwiczeniem małej motoryki, czyli tego - tu chodzi o szlaczki itp. - wszystkiego, co powoduje, że dziecko ćwiczy w domu rękę, tak samo jak w przypadku ćwiczeń logopedycznych (Dzwonek), nauki wiersza czy czytania.

    (Poseł Krzysztof Mulawa: Jeszcze potrzebuję informacji, w jakich krajach coś takiego funkcjonuje, pani minister.)

    My wymieniamy bardzo dokładnie w OSR...

    (Poseł Krzysztof Mulawa: W jakich krajach?)

    ...kraje, w których jest to ograniczone, tak jak w Estonii czy we Francji czy innych krajach, w odniesieniu do poszczególnych klas. Najczęściej ograniczenia dotyczą klas 1-3, jest dokładnie wyznaczone, jaki czas ma zająć dziecku praca domowa.


Przebieg posiedzenia