10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz:

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowne Panie Posłanki! Posłowie! Po kolei, żeby nakreślić perspektywę, nakreślić też obraz. Zacznę od tego, że żadnych planów związanych z zaprzestaniem, nierealizowaniem czy niewdrażaniem Programu 100 obwodnic, i tutaj uspokoję, nie ma. Obwodnice, jak wszyscy wiemy, to są elementy infrastruktury drogowej, które z jednej strony poprawiają bezpieczeństwo, z drugiej strony ułatwiają komunikację, ale też służą mieszkańcom poszczególnych miejscowości, bo odciążają po prostu ruch, który zazwyczaj przez te miejscowości przebiega. Jeżeli chodzi o listę podstawową 100 obwodnic, tak jak pan poseł zauważył, do 2030 r. w ramach instrumentu zaciągania zobowiązań została zabezpieczona kwota nieco ponad 28 mld na te 100 zadań. Tak że to nie są środki, które są stricte zabezpieczone, ale została stworzona w ramach wprowadzonych przepisów taka możliwość, czyli w przypadku 100 obwodnic jest to ok. 20, dokładnie 28,1 mld zł. Minęły 4 lata, jesteśmy na etapie zrealizowanych dwóch zadań, czyli 2% z tych, które zostały zapisane w programie, na dzisiaj jest zrealizowanych. W przypadku 17 obwodnic jest podpisana umowa na realizację, 8 obwodnic jest w trakcie przetargu, a 73 zadania są w trakcie przygotowania, takiego głębokiego, mało zaawansowanego. Taki jest stan, jeżeli chodzi o realizację tych 100 zadań na dzisiaj. Tak, to program wieloletni, do 2030 r. Mamy rok 2024, czyli 4 lata realizacji programu minęły, dwa zadania są zrealizowane, tak że zaledwie 2%. I proszę mieć tego świadomość.

    (Poseł Paweł Jabłoński: Inne są w przygotowaniu.)

    Ale żeby była jasność, jesteśmy na etapie weryfikacji wszystkich programów, weryfikacji pod różnym kątem, m.in. ˝Programu 100 obwodnic˝. Jeżeli chodzi o słowa, które pan przytoczył, myślę, że były one jasne i czytelne. Powiedziałem, że z niczego nie będziemy rezygnować, ale środki, które zostały przeznaczone, zabezpieczone w tym elemencie dłużnym do 2030 r., na dzisiaj, co już widać, są niewystarczające. Analizujemy m.in. te zadania. I wychodzi nam, że na pewno będą one wymagały większych nakładów finansowych, niż były zaplanowane. Jest też w wielu przypadkach brak takiej zgody społecznej na przebieg i realizację tych zadań, zgody samorządów. W przypadku tych programów została też uwzględniona partycypacja finansowa samorządów, bo w miejscu, gdzie obwodnica przebiega np. przez teren gminy miejskiej, niezbędny jest udział samorządu, który funkcjonuje na terenie tej gminy. Te uzgodnienia nie zostały poczynione. W ramach naszych analiz występują takie niedociągnięcia.

    (Poseł Paweł Jabłoński: Samorządy o to proszą.)

    Jest sporo różnych zastrzeżeń co do realizacji tego programu. Jesteśmy w trakcie audytu. To, co dzisiaj mówię, jest cząstkową odpowiedzią na państwa pytania, ale już dzisiaj po aktualizacji kosztorysów tych zadań, które są w trakcie realizacji, wiadomo, że ta kwota w wysokości 28 mld będzie zbyt mała. Już dzisiaj wiadomo, że będzie potrzebna kwota wyższa o ok. 8 mld, wyższa o ok. 30% tej puli.

    Od początku po objęciu rządów po państwie sygnalizujemy problemy, które pojawiają się w związku z poszczególnymi zadaniami. Fajnie się jeździło w terenie. W różnych miejscach były pokazywane niebieskie tabliczki, ale dzisiaj ktoś musi zrealizować te zadania. Podchodzimy do tej realizacji sumiennie, odpowiedzialnie. Naszym celem i ambicją jest to, żeby wybudować te 100 obwodnic pomimo znikomego stopnia zaangażowania, znikomego stopnia realizacji tych zadań do dzisiaj. Będziemy oczywiście poszukiwać środków, będziemy poszukiwać modeli optymalizacyjnych, żeby zrealizować te zadania. Taki jest cel.

    Z tej mównicy podkreślam, że nie wypowiedziałem żadnych słów mówiących o tym, że będziemy z czegoś rezygnować, że będziemy rezygnować z tego programu. Dziękuję.

    (Poseł Paweł Jabłoński: A w czasie audytów okaże się...)


Przebieg posiedzenia