10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Miłosz Motyka:

    Bardzo dziękuję.

    Szanowny Panie Marszałku! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Niezwykle ważny temat, dotyczący transformacji energetycznej, niezwykle ważny temat, który powinien być tematem ponadpolitycznym, i tak go traktujemy. Chcemy postawić na odnawialne źródła energii, ale i na energetykę jądrową, na stabilne źródła energii. Przedmiotowe pytanie dotyczące małych reaktorów - koncentrować się będę zaraz na technologii, stosunkowo nowej, ale potrzebnej, która może wziąć udział w naszej transformacji energetycznej, zwłaszcza jeśli chodzi o ciepłownictwo - jest niezwykle istotne.

    Ten program jest prywatnym przedsięwzięciem spółki. Jeśli chodzi o Ministerstwo Klimatu i Środowiska, to my nie mamy kompetencji umożliwiających prowadzenie kontroli tego programu w zakresie bezpośredniego nadzoru właścicielskiego. Natomiast minister aktywów państwowych już zapowiedział, że nowy zarząd spółki Orlen przeprowadzi szczegółowy audyt w zakresie właśnie kontroli właścicielskiej.

    Jeśli chodzi o kompetencje Ministerstwa Klimatu i Środowiska, my przeprowadziliśmy audyt i prowadzimy go nadal w zakresie wydanych decyzji zasadniczych - sześciu decyzji zasadniczych wydanych przez 2-tygodniowy rząd Mateusza Morawieckiego. Badamy ten proces, badamy wnioski. Część wniosków z tego audytu została już przekazana do ministra koordynatora służb specjalnych oraz jesteśmy w kontakcie z ministerstwem aktywów i Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Biorąc pod uwagę to duże zainteresowanie medialne dotyczące bezpieczeństwa energetycznego państwa, a co za tym idzie, pojawianie się też niezweryfikowanych zarzutów i przypuszczeń dotyczących tych spraw, że wszystkie okoliczności dotyczące ustalenia powodów tych decyzji nie zostały jeszcze dokładnie zweryfikowane, będziemy tu musieli działać i działamy z dokładną precyzją. Ta sprawa wydania sześciu decyzji zobowiązujących dla spółki Orlen Synthos Green Energy jest obecnie analizowana. W toku rozpatrywania jest wniosek w zakresie negatywnej opinii Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Poprosiliśmy również ABW o ponowne ustosunkowanie się do tej opinii.

    Chcę zwrócić uwagę na niezwykle ważną sprawę. Nasz wniosek i nasze sugestie dotyczą stricte struktury właścicielskiej, a nie samej technologii. Uważamy, że ta technologia może zostać bardzo dobrze spożytkowana, gdy już będzie odpowiednia do wdrożenia, w przeprowadzeniu sprawiedliwej transformacji energetycznej w Polsce, jako uzupełnienie do odnawialnych źródeł energii oraz elektrowni jądrowej wieloskalowej. Natomiast wszystkie działania podejmowane przez obecny polski rząd powinny być przede wszystkim odbierane przez szanownych państwa i opinię publiczną jako kontrola dotycząca struktury właścicielskiej spółki.

    Wiele informacji dotyczących obecnych procesów tam zachodzących pomiędzy prywatnym udziałowcem a spółką Skarbu Państwa to są informacje niejawne i na tym etapie nie mogą być ujawniane. Ten audyt prowadzi odpowiednia służba i w odpowiednim czasie rząd, po przeanalizowaniu wszelkich możliwych aspektów i powodów wydania tej decyzji, będzie informował w tej sprawie opinię publiczną. Jako Ministerstwo Klimatu i Środowiska od początku objęcia sterów podjęliśmy kroki w celu wyjaśnienia powodów tej decyzji. Czy to są decyzje stricte polityczne, czy personalne, będą oceniały również odpowiednie służby. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia