10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)

5. punkt porządku dziennego:

Informacja bieżąca.

Poseł Adam Dziedzic:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Moje pytania dotyczą następujących kwestii. Sądzę, że będą w kręgu zainteresowania wszystkich Polaków.

    Czy powołany zespół znalazł już lub zamierza znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: Jakie były wynagrodzenia osób biorących udział w szeroko rozumianych pracach komisji, tj. członków komisji, ekspertów? Jakie były koszty analiz, raportów, testów i ewentualnych symulacji czy też delegacji? Czy podane kwoty kosztów funkcjonowania tej podkomisji zawierają również wartość zniszczonego, a wyremontowanego wcześniej samolotu płatowca TU-154 nr 102? Kto weryfikował i powoływał tzw. ekspertów, jak słyszeliśmy wcześniej, od sklejania samolotów i obserwacji skrzydeł? Czy mamy odpowiedź na pytanie, czy komisja pomijała lub ukrywała jakiekolwiek opracowania, wnioski ekspertów, zdjęcia i symulacje komputerowe oraz raporty lub ich części mające świadczyć, że była to katastrofa, a nie zamach? Czy zespół jest w stanie udzielić odpowiedzi w zakresie ewentualnego usunięcia przez podkomisję raportu Instytutu Badań Lotniczych Uniwersytetu Wichita w Stanach Zjednoczonych, który jasno wskazywał, że doszło do wypadku, a nie do zamachu? Czy dowiemy się, kto dokonał takich korekt i na czyje polecenie? Mówiąc wprost, pytam, czy zespół może potwierdzić lub zaprzeczyć, że doszło do sfałszowania amerykańskiej ekspertyzy o katastrofie smoleńskiej. Czy mamy dziś jasną i klarowną odpowiedź dotyczącą korzystania przez członków podkomisji z ochrony fizycznej, czy członkowie tej komisji korzystali z takiej ochrony? A jeżeli tak, to z jakiego powodu i na podstawie czyjej decyzji, a także kto finansował te działania? I oczywiście jakie były ewentualne koszty? Czy poddano weryfikacji, na jakiej podstawie podkomisja swoimi działaniami doprowadziła do destrukcji płatowca TU-154 nr 102? Wreszcie, czy zespół (Dzwonek) jest w stanie udzielić informacji, kto wydał zgodę na prowadzenie badań inwazyjnych doprowadzających do nieodwracalnych uszkodzeń konstrukcji płatowca i kto poniesie tego konsekwencje? Czy otrzymam wreszcie odpowiedź, kto wydawał takie decyzje, kto poniesie koszty ewentualnych napraw samolotu, a raczej mówiąc wprost, jego utylizacji, kto poniesie konsekwencje jego zniszczenia? Co dało zniszczenie tego statku powietrznego? Czy te działania dały informację jasną i niekwestionowaną? Czekamy na te odpowiedzi.

    I ostatnie pytanie: Kiedy zespół zakończy prace i kiedy pojawi się stosowny raport? Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia