10. kadencja, 6. posiedzenie, 2. dzień (22-02-2024)
5. punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.
Poseł Sylwia Bielawska:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Pytań, które należałoby zadać, jest sporo. Niektóre już padły, inne zapewne jeszcze usłyszymy. Ale ja chciałabym się skoncentrować zaledwie na trzech kwestiach, z którymi chciałabym się zwrócić do pana ministra z prośbą o zwrócenie uwagi w trakcie tego audytu.
Pierwsze pytanie, które chciałabym zadać: Czy zostaną rozliczeni członkowie komisji po tym, kiedy komisja przestała już działać, a oni dalej działali? Na jakiej podstawie pan Macierewicz wraz ze swoimi członkami komisji twierdzi, że obecny minister Kosiniak-Kamysz nie mógł odwołać tejże komisji? Przecież skoro jeden minister komisję powołał, to drugi może ją odwołać.
Czy stosowana wcześniej metoda naukowa oparta o jakże naukowe podstawy, solidne podstawy typu parówki, typu puszki red bulla, które były prezentowane podczas tzw. konferencji, nagle - i dlaczego - stała się niewystarczająca i w ramach kolejnego eksperymentu trzeba było zniszczyć bliźniaczego Tu-154? Jakie były koszty tego eksperymentu?
I ostatnia kwestia, na którą chciałabym zwrócić uwagę: Czy organ, który od lat brodzi tak naprawdę w miejscu, ze wzmożoną siłą tylko przed wyborami, i manipuluje faktami, ukrywając nawet te badania, które sam zamówił i za które sam zapłacił, jest wart tego, aby od 2016 r. kosztować podatników ponad 30 mln zł? One, uwaga, w znacznej mierze zostały przeznaczone na wynagrodzenia naukowców, którzy notabene w trakcie zeznań prokuratorskich w prokuraturze wojskowej przyznali otwarcie, że nie mają doświadczenia i kompetencji albo mają bardzo niewielkie doświadczenie i kompetencje w badaniu lotniczych katastrof. Bo czyż za takie można uznać wyznanie jednego z ekspertów, że jako dziecko oglądał wybuchające stodoły w czasie pożarów po wojnie (Dzwonek), albo innego, że jeżeli chodzi o katastrofy lotnicze, to ich nie badał? Te pseudonaukowe śledztwa są policzkiem w twarz wszystkich naukowców. Bardzo proszę, aby zbadać, jakie warunki i wymagania były stawiane naukowcom...
(Głos z sali: Dobrze, dziękujemy.)
...kto decydował o ich wyborze i jak rozliczona zostanie ostatecznie ich praca i efekty pracy.
Przebieg posiedzenia