10. kadencja, 7. posiedzenie, 2. dzień (07-03-2024)

6. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Dziękuję bardzo za to pytanie.

    Projekt, pytanie dotyczy opóźnienia, zablokowania i odpowiedź na samo pytanie o zablokowanie - nie było żadnego zablokowania i nie ma zablokowania, a wprost przeciwnie. Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów. Projekt ustawy o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców został przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu 5 marca, niedługo trafi do Sejmu i będzie szeroka dyskusja, wobec czego myślę, że w tym momencie nie jest to akurat moment, żeby dyskutować o jego szczegółach, bo na pewno taka dyskusja się odbędzie. Natomiast jeśli chodzi o zablokowanie, to wydaje mi się, że sam rząd 2-tygodniowy i samo istnienie rządu 2-tygodniowego znacznie opóźniło wszelkie prace, które muszą być, jak w każdym procesie legislacyjnym, przemyślane, muszą obejmować proces konsultacji. Takie konsultacje zostały natychmiast, niezwłocznie podjęte. Sam projekt ustawy był przedmiotem konsultacji, uzgodnień od grudnia, w styczniu trafił już do komitetu Rady Ministrów. W tym czasie otrzymaliśmy uwagi i komentarze i te wszystkie uwagi musiały być istotnie przeanalizowane z tego względu, że sam projekt wcześniej istniejący był bardzo szeroki, był bardzo otwarty, pozwalał wszystkie kredyty wstrzymywać, także ludzi majętnych, ludzi zamożnych. Wydawało się to, w skrócie mówiąc, niesprawiedliwe, wobec czego sam mechanizm obowiązywania wakacji kredytowych - jak proponujemy, i to trafi niedługo do Sejmu - zostanie, będzie kontynuowany, natomiast obecny projekt będzie zakładał dodatkowe kryteria, zgodnie z którymi zawieszenie spłaty kredytu będzie przysługiwało konsumentowi, jeśli wartość udzielonego kredytu nie przekracza 1 000 200 zł, co jest bardzo wysokim...

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: 200 tys.)

    1 200 000 zł.

    ...czy też stosunkowo wysokim pułapem, a średnia arytmetyczna wartość wskaźnika: rata do dochodu, za okres ostatnich 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku będzie przekraczać 30%, albo na dzień złożenia wniosku konsument ma na utrzymaniu co najmniej troje dzieci.

    Te wskaźniki pojawiły się w czasie prac i w czasie dyskusji i mają za zadanie ograniczyć nadużywanie samego mechanizmu, ponieważ mechanizm jest stworzony, żeby rozwiązać problem ludzi, którzy mają problem ze spłatą kredytów, a nie żeby osobom, które... Spotykaliśmy się podczas konsultacji... Jakiś 8 mln kredyt... I też może być, mogą wziąć wakacje kredytowe od czegoś takiego, co są w stanie obsługiwać, a dzieje się to oczywiście kosztem oszczędzających, którzy np. mają słabsze, niższe oprocentowanie swoich depozytów.

    Projekt rozszerza także możliwość uzyskania wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, ponieważ taki instrument w sektorze finansów publicznych istnieje.

    Myślę, że w tym momencie nie jest to miejsce, żeby omawiać zmniejszenie wskaźnika: rata do dochodu z tego Funduszu Wsparcia Kredytobiorców z obecnych 50% do 40%, wydłużenie okresu wsparcia z 36 do 40 miesięcy itd. To, co jest kluczowe, i to, co odpowiada na pytanie, to jest... W dbałości o interes depozytariuszy, w dbałości o to, żeby rzeczywiście potrzebujący dostali te wakacje, a nie wszyscy, i żeby nie było to nadużywane, należało przeprowadzić te konsultacje i te konsultacje tyle trwały.

    Tak jak mówię, dostaliśmy informacje i zawarliśmy np. to kryterium związane z rodzinami wielodzietnymi, żeby rodziny z trójką dzieci lub więcej były z tego zwolnione. To są kryteria, które są słuszne i które powinny być zawarte. Zmniejszane są nadużycia poprzednich rządów, w czasie których wszyscy mogli to mieć i było to nadużywane.

    Podsumowuję. Nie było zablokowania prac, prace były prowadzone tak, jak trzeba. Projekt niezwłocznie trafi do Sejmu, żeby kredytobiorcy mogli w tym roku skorzystać z wakacji. Chodzi o cztery raty, czyli to tak, jakby była (Dzwonek) jedna na kwartał. Przewidujemy, że będzie tak od 1 maja. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia