10. kadencja, 7. posiedzenie, 2. dzień (07-03-2024)
10. i 11. punkt porządku dziennego:
10. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 208).
11. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o kredycie konsumenckim (druk nr 227).Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Postaram się dosyć zwięźle przedstawić założenia projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny i ustawy o kredycie konsumenckim.
Pan poseł Sawicki dobrze wskazał problemy, jakie powstały i jakie rozwiązuje zarówno projekt rządowy, jak i projekt poselski. W obydwu przypadkach celem jest utrzymanie ciągłości finansowania działalności rolniczej i zapewnienie dalszego, niezakłóconego korzystania przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwo rolne z kredytów ze wsparciem publicznym. Kluczowe jest rozróżnienie ról rolników jako konsumentów i jako producentów. I w tym wypadku ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej, która weszła w życie 7 stycznia tego roku, ale została oczywiście przyjęta w poprzednim roku, w sposób, jaki pan poseł Sawicki opisał, przyjęła rozwiązania polegające na objęciu szeroką ochroną konsumencką osoby fizyczne prowadzące gospodarstwo rolne, czyli rolnika w funkcji producenta. Takie osoby objęte są ochroną konsumencką wynikającą z ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, ustawy o kredycie konsumenckim oraz przepisów Kodeksu cywilnego odnoszących się do niedozwolonych postanowień umownych i umowy pożyczki, wobec czego jest to przepis prawny, który jest przepisem z zakresu prawa dotyczącego różnych ustaw. Natomiast Ministerstwo Finansów podjęło się przedstawić projekt ustawy zmieniający i naprawiający tę rzecz, ponieważ wiele organizacji ze środowiska rolniczego, środowiska bankowego, w szczególności banki spółdzielcze, zwróciło na to uwagę i wezwało nas do podjęcia działań. Przedstawiciele tych środowisk wskazali m.in. na znaczne ograniczenie dostępu rolników do finansowania poprzez wzrost jego kosztu, wprowadzenie dodatkowej biurokratyzacji, nieuwzględnienie specyfiki kredytów udzielanych ze wsparciem publicznym, a także na niepewność prawną, której skutkiem jest wtrzymanie przez banki przyjmowania wniosków kredytowych bądź obsługiwanie ich w jakimś ograniczonym zakresie. Rządowy projekt ustawy stanowi reakcję na te negatywne skutki, proponując zmiany przy zachowaniu racjonalnej ochrony osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, rolników w tej roli osób fizycznych, konsumentów.
Rządowy projekt ustawy zakłada uchylenie art. 2 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim, odnoszącego się do umów o kredyt zawieranych z osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne, oraz art. 385 § 2 Kodeksu cywilnego, odnoszącego się do niedozwolonych postanowień umownych. Jednocześnie proponuje się pozostawienie w mocy przepisów obejmujących ochroną konsumencką rolników wynikającą z ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie której przepisy tej ustawy stosuje się także do umów o pożyczkę lombardową zawieraną z osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne, oraz art. 720 pkt 6 Kodeksu cywilnego dotyczącego umowy pożyczki obejmującej rolników przepisami wprowadzonymi ustawą antylichwiarską. Proponujemy pewne pułapy: 20% kwoty pożyczki w skali roku, a w całym okresie spłaty koszty pożyczki nie mogą być wyższe od 25% całkowitej kwoty pożyczki. Czyli ustawa antylichwiarska także pozostanie w mocy zgodnie z naszym projektem.
W wyniku przyjęcia tych przepisów zostaną usunięte trudności i ograniczenia dotyczące udzielania kredytów dla rolników, które wcześniej opisałem, którzy będą mogli korzystać z dostępu do kredytów na zasadach sprzed 7 stycznia 2024 r. Rozwiązania te wpłyną pozytywnie na sektor rolny w zakresie utrzymania ciągłości finansowania działalności rolnej i zapewnienia dalszego korzystania przez rolników z programów publicznych.
Myślę, że warto zwrócić uwagę na różnicę między projektem poselskim a projektem rządowym i wyjaśnić, że proponowane w rządowym projekcie ustawy uchylenie przepisów zawiera również poselski projekt ustawy, natomiast projekt poselski zakłada szersze rozwiązania i proponuje również uchylenie przepisów obejmujących ochronę konsumencką rolników, wynikających z ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej oraz przepisów Kodeksu cywilnego, czyli tego, co wcześniej opisałem. Zamierzeniem rządu jest, by osiągnięto cele ułatwień dla prowadzenia działalności gospodarczej przez rolników, natomiast w takim zakresie, w jakim jest to konieczne - to, co wcześniej powiedziałem o art. 720 Kodeksu cywilnego - żeby to utrzymać w mocy.
Sam projekt ustawy jest prosty, mieści się na połowie kartki. Liczymy na szybkie procedowanie nad tą ustawą i na umożliwienie rolnikom w jak najszybszym tempie prowadzenia działalności. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Głos z sali: Damy radę.)
Przebieg posiedzenia