10. kadencja, 7. posiedzenie, 2. dzień (07-03-2024)

Oświadczenia.

Poseł Teresa Pamuła:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Nowa polska podstawa programowa, która ma zostać wprowadzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 2024 r., przyniesie istotne negatywne zmiany w polskim systemie edukacji. We wstępie do materiału opublikowanego na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej nowe cele zostały określone następująco: ˝Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie˝.

    W całym tekście projektu podstawy programowej znalazły się propozycje, które są sprzeczne z celami określonymi we wstępie dokumentu. Zmiany dotyczące języka polskiego i historii będą miały znaczący wpływ na edukację dzieci i młodzieży. Wszystko na listach lektur, co wiąże się z Bogiem i ojczyzną, okazuje się materiałem do odrzutu w pierwszej kolejności. Rządzący zdają sobie sprawę, że to w tych przedmiotach, podobnie jak w religii, której obecność w szkołach nowy rząd próbuje ograniczyć, tkwi klucz do wizji człowieka i świata. ˝Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie˝ - tak mówił ponad 400 lat temu kanclerz i hetman wielki koronny Jan Zamoyski. Jakie więc będą Rzeczypospolite wychowane w oparciu o podstawę programową stworzoną przez ekipę minister Nowackiej?

    Podczas analizy proponowanych zmian w podstawie programowej z języka polskiego szokuje lista lektur, która w dużej mierze okazuje się listą skreśleń. Wyimki z tej listy z zaznaczonymi na czerwono licznymi pozycjami do usunięcia krążyły w ostatnich tygodniach po mediach społecznościowych, wywołując gorące dyskusje. Lista zmian przedstawiona do prekonsultacji, w ramach których do 19 (Dzwonek) mogli się wypowiedzieć eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie, czeka teraz na konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe.

    Usunięcie i modyfikacja tematów w projekcie podstawy programowej z edukacji historycznej nie sprzyja rozwijaniu świadomości regionalnej uczniów, nie przyczynia się do budowania szacunku dla innych ludzi czy dokonań innych narodów, a także wyraźnie ogranicza wiedzę o historii Polski oraz możliwość rozwijania polskiej świadomości narodowej i regionalnej. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia