10. kadencja, 8. posiedzenie, 1. dzień (20-03-2024)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (druki nr 242 i 252).
Poseł Tomasz Trela:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu parlamentarnego Lewicy wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, druk nr 242.
Projekt w założeniu dostosowuje nasze prawo do przepisów Unii Europejskiej. Lewica, tak jak robiła to w zeszłej kadencji, również w tej kadencji od razu deklaruje, że będziemy popierać pracę nad tym projektem i pewnie jego finalny kształt.
Kilka zdań na temat celu nowelizacji tych przepisów. Celem nowelizacji ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zwanej dalej ustawą o rachunkowości, oraz ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanej dalej ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym, oraz ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, zwanej dalej ustawą o biegłych rewidentach, jest transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2021/2101 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę w odniesieniu do ujawnienia informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały. To jest kluczowy element tego projektu ustawy.
Kolejnym ważnym elementem, który trzeba podkreślić, jest to, że przepisy tej dyrektywy 2021/2101 stanowią kolejną obok dyrektywy w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, wdrożonej w Polsce ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, zwaną dalej ustawą o wymianie informacji, część pakietu dotyczącego przeciwdziałania unikaniu opodatkowania przyjętego przez Komisję Europejską w dniu 28 stycznia 2016 r.
Bardzo ważną informacją dla tego projektu jest również szacunek. Szacuje się, że państwa członkowskie Unii Europejskiej tracą rocznie od 50 do 70 mld euro w wyniku unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa wielonarodowe, a niektóre przedsiębiorstwa wielonarodowe płacą nieproporcjonalnie niskie podatki, co podważa ogólną skuteczność i sprawiedliwość systemów podatkowych w Unii Europejskiej.
Dyrektywa 2021/2101 nakłada na duże przedsiębiorstwa wielonarodowe, jednostki dominujące najwyższego szczebla grupy kapitałowej i jednostki samodzielne, o odpowiednio skonsolidowanych przychodach - dla jednostek dominujących najwyższego szczebla - i przychodach - dla jednostek samodzielnych, przekraczających w kolejnych 2 latach kwotę 750 mln euro, z siedzibą zarówno w Unii Europejskiej, jak i przedsiębiorstwa wielonarodowe spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzące działalność gospodarczą w Unii Europejskiej za pośrednictwem oddziału lub jednostki zależnej obowiązek publicznego ujawnienia informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji związanych z podatkami w podziale na poszczególne kraje - sprawozdanie o podatku dochodowym.
To są te najistotniejsze elementy. Oczywiście tych elementów jest o wiele, wiele więcej, ale wczoraj na posiedzeniu komisji finansów odbyło się pierwsze czytanie tego projektu. I tak jak powiedziałem na wstępie, każdy projekt, który będzie dostosowywał nasze prawo do prawa Unii Europejskiej, Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy będzie popierał. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia