10. kadencja, 8. posiedzenie, 1. dzień (20-03-2024)
6. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 194).
Poseł Elżbieta Burkiewicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pozwolę sobie na zaprezentowanie opinii klubu Polska 2050 Szymona Hołowni - Trzecia Droga na temat projektu ustawy złożonej przez klub Konfederacji wraz z autopoprawką, druk 194.
Projekt ten zawiera propozycję zmiany obecnie obowiązującego sposobu obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie chcę tutaj omawiać zbyt szczegółowo tego projektu i zawiłości, jakie są w tym projekcie przedłożone...
(Poseł Piotr Kaleta: Proszę bardzo.)
...ze względu na to, że mam tylko 5 minut, panie pośle. Wnioskodawcy to znają, a resztę odsyłam do samego druku.
Co muszę powiedzieć, to to, że wnioskodawca proponuje obniżenie podatku dochodowego od osób fizycznych, ale nie wspomina o podatnikach rozliczających się za pomocą podatku liniowego i podatku ryczałtowego.
Przedstawione przez wnioskodawców propozycje są naszym zdaniem obciążone dużą liczbą błędów. W uzasadnieniu wniosku są odwołania do kwoty wolnej od podatku, natomiast podwyższenie kwoty zmniejszającej podatek nie jest tym samym, co podwyższenie kwoty wolnej od podatku. W obecnym systemie prawnym, w polskim systemie podatku dochodowego od osób fizycznych nie występuje jako element konstrukcyjny kwota wolna od podatku. Występowała ona w stanie prawnym obowiązującym przed rokiem 1992. Pojęcie ˝kwoty wolnej od podatku˝ występuje tylko w podatku od spadków i darowizn, podatku od niektórych instytucji finansowych i podatku od sprzedaży detalicznej. Różnica między kwotą wolną od podatku a kwotą zmniejszającą podatek polega na tym, że pierwsza wpływa na podstawę opodatkowania, obniżając jej wysokość, druga zaś wpływa bezpośrednio na wysokość podatku.
W uzasadnieniu projektu są również inne pomyłki, np. pomylony podatek dochodowy z podatkiem VAT. Brak jest również informacji o tym, aby projekt podlegał jakimkolwiek konsultacjom. Obliczenia dotyczące wpływu tej ustawy na finanse publiczne są oparte na bliżej nieustalonych danych i wskazują 35 mld zł, w tym 18 mld zł straty dla jednostek samorządu terytorialnego. Tu rodzi się pytanie: Jakie rozwiązania przewidują wnioskodawcy w kontekście finansowania samorządów? Na poparcie wniosku są przytaczane przewidywania dotyczące dużego wpływu proponowanych zmian na wszystkich obywateli. A ja zadam pytanie: Co z obywatelami, którzy rozliczają się z urzędem skarbowym poprzez podatek ryczałtowy i podatek liniowy? O tych obywatelach projekt nie wspomina. Dlaczego nikt nie pamięta o tych właśnie podatnikach?
Projektodawcy argumentują też swój wniosek tym, że skorzystają polscy przedsiębiorcy i polskie firmy. Polska 2050 Szymona Hołowni - Trzecia Droga proponuje inne rozwiązania, naszym zdaniem dużo bardziej korzystne dla obywateli, a mające stymulujący wpływ dla całej gospodarki. Chcę powiedzieć o propozycji PIT-u rodzinnego, który pozwalałby rodzinom z dziećmi rozliczać się w sposób dający bardzo wymierne skutki finansowe. Byłoby to rozwiązanie w sposób bezpośredni związane z liczebnością rodziny: im rodzina byłaby liczniejsza, tym podatek byłby niższy. Rodzinny PIT to nic innego jak wspólne rozliczenie się rodziny. Jak na razie razem mogą rozliczać się jedynie małżonkowie, a ta propozycja zakłada, że dochód uzyskany przez rodziny miałby być rozłożony na wszystkich jej członków, w tym na dzieci.
(Głos z sali: Jest projekt?)
Nie, to jest propozycja, nad którą będziemy pracować.
Kolejna propozycja to zmiana obecnych zasad naliczania składki zdrowotnej, która w sposób bezpośredni wpływa na kondycję finansową mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. To jest rozwiązanie finansowe, które pomaga firmom rzeczywiście w rozwoju inwestycji i nie dławi ich potencjału. Ważne dla firm jest również to, aby w momencie kłopotów finansowych mogły skorzystać z przerwy w płatności składek ZUS. To by była duża pomoc dla firm.
Mamy też propozycję dotyczącą zmian w sposobie rozliczania VAT-u. Chcemy powiedzieć, że VAT powinien być płacony od faktur zapłaconych. To są propozycje, które w sposób faktyczny będą ożywiały naszą gospodarkę, tworząc korzystną atmosferę dla przedsiębiorców i dla pracowników, chroniąc miejsca pracy.
Podsumowując propozycję zgłoszoną (Dzwonek) w druku nr 194, w imieniu klubu Polska 2050 Szymona Hołowni - Trzecia Droga wnoszę jednak, mimo licznych zastrzeżeń do omawianego projektu i zawartych w nim błędów, o przekazanie projektu ustawy do dalszych prac w komisji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia