10. kadencja, 8. posiedzenie, 1. dzień (20-03-2024)
Oświadczenia.
Poseł Magdalena Małgorzata Kołodziejczak:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Dyskalkulia to trudność w uczeniu się matematyki. Powodem jest nieprawidłowy rozwój pewnej części mózgu. Dyskalkulia może być wrodzona, genetyczna lub pourazowa. Nie towarzyszą jej żadne anomalie ani nie obniża funkcji umysłowych. Osoby z dyskalkulią nie mają zaburzeń emocjonalnych, nie mają też niższego ilorazu inteligencji. Wręcz przeciwnie, są często wybitnie uzdolnione przyrodniczo, plastycznie bądź chociażby muzycznie.
Przy dyskalkulii wrodzonej proces odpowiedzialny za rozwój zdolności matematycznych przebiega znacznie wolniej. Dziecko nie nabywa umiejętności matematycznych. Przy wczesnym rozpoznaniu jest pewna szansa na poprawienie tych umiejętności, aczkolwiek jest to niezwykle trudne. Natomiast w dyskalkulii pourazowej niestety te funkcje mózgu nie wracają.
W marcu w zespole szkół nr 6 w Gdańsku odbyła się konferencja poświęcona temu tematowi. Pani prof. Małgorzata Lipowska, pani dr Anna Waleszak-Więckowska, pani prof. Marta Bogdanowicz oraz pani prof. Ewa Pilarska rozpoczęły batalię o danie szansy osobom dotkniętym tą dysfunkcją, jeśli chodzi o wstęp do normalnego życia. Osoby dotknięte dyskalkulią niestety są wyłączone z możliwości zdawania matury, ponieważ (Dzwonek) nie są w stanie zdać matury z matematyki, a to powoduje ograniczenie ich dalszego rozwoju i robienia kariery zawodowej. Stąd też mam nadzieję, że Wysoka Izba zajmie się losem osób wykluczonych z życia i dyskryminowanych w związku z tą chorobą. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia