10. kadencja, 9. posiedzenie, 2. dzień (11-04-2024)
8. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jacek Protas:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Trwa walka z czasem, można by powiedzieć, bowiem ograniczenie czasowe jest dla nas naprawdę olbrzymim wyzwaniem. W tej chwili cieszymy się z tego, że Komisja Europejska zgodziła się na ponowną rewizję. Przypomnę, że pierwsza rewizja zakończyła się pod koniec ubiegłego roku. Nowy rząd natychmiast poprosił o kolejną rewizję po to, żeby móc w ogóle rozpocząć realizację tych inwestycji i reform, bo niektóre z nich powinny się zakończyć do końca 2023 r., a w ogóle się nie rozpoczęły.
Chcę też państwa poinformować - bo wiele osób o to pyta, podczas konsultacji pojawiają się takie wątki - że my nie piszemy Krajowego Planu Odbudowy od nowa, nie mamy takiej możliwości. Ten plan jest zatwierdzony. Jeżeli wystąpią obiektywne okoliczności, obiektywne, ważne okoliczności, to Komisja Europejska może się zgodzić na jego rewizję. My wykorzystujemy te miejsca newralgiczne, pokazujemy okoliczności rzeczywiście niezależne od nas, bardzo ważne, po to, żeby Komisja pozwoliła nam przesunąć terminy bądź też zmodyfikować wymagania, które zostały postawione, żeby te środki wykorzystać i zrealizować.
W tej chwili trwają, tak jak pani powiedziała, konsultacje. One muszą się zakończyć do 23 kwietnia, kiedy to rząd Rzeczypospolitej ostatecznie przyjmie raport z konsultacji i zatwierdzi ostateczną wersję materiału do rewizji i do rozmów z Komisją Europejską. My cały czas prowadzimy oczywiście dialog techniczny z przedstawicielami Komisji Europejskiej, bo czas tutaj nagli i nie możemy liczyć na to, że w ciągu tych rzeczywistych 2 miesięcy, które potem Komisja Europejska ma na rozpatrzenie naszego wniosku, wszystko załatwimy. Cały czas trwa dialog, cały czas konsultujemy te potencjalne zmiany. Liczymy na to, że rada przyjmie rewizję w połowie lipca i zostaną nam dokładnie 2 lata na realizację. Oczywiście my też przesuwamy... O tym wspomniałem. Staramy się podczas tej rewizji również zabezpieczyć się w taki sposób, że te inwestycje, te reformy, które w żadnym wypadku nie są do zrealizowania przez 2 lata, przesuwamy do środków pożyczkowych, do części pożyczkowej. Bo tam do końca sierpnia 2026 r. musimy mieć podpisane umowy, nie zrealizowane inwestycje, tylko podpisane umowy. (Dzwonek) Stąd też takie działania, o które podczas konsultacji są stawiane pytania. Po prostu zabezpieczamy w ten sposób możliwość większej realizacji przyznanych nam środków.
Do tego chcę też powiedzieć i uspokoić np. samorządy, bo w wielu bardzo istotnych kwestiach, chociażby w opiece długoterminowej, to, że dany komponent, dany element jest w części pożyczkowej, nie oznacza, że dla beneficjenta będzie to pożyczka, bo również w tych miejscach rząd Rzeczypospolitej gwarantuje, że beneficjent otrzyma dotację, a nie pożyczkę. Natomiast rząd pokrywa te środki z budżetu państwa i będzie zwracał to jako rząd Rzeczypospolitej, nie żądając zwrotu od samorządów. (Oklaski)
(Głos z sali: Dziękujemy.)
Przebieg posiedzenia