10. kadencja, 9. posiedzenie, 2. dzień (11-04-2024)
8. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Marcin Łoboda:
Dziękuję bardzo, panie marszałku.
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Najpierw parę zdań na temat samego Krajowego Systemu e-Faktur. Odpowiadając na przedmiotowe zapytanie, należy przede wszystkim zaznaczyć, że zarówno minister finansów, jak i szef Krajowej Administracji Skarbowej są zdeterminowani do szybkiego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, jednakże pod warunkiem zagwarantowania przedsiębiorcom ciągłości obrotu. To jest podstawowa zależność, jeśli chodzi o wprowadzenie tego systemu. Niestety pomimo zapewnień poprzedniego kierownictwa Ministerstwa Finansów o prawidłowym i terminowym przygotowaniu KSeF oraz możliwości wdrożenia go 1 lipca, już w styczniu 2024 r. zdiagnozowaliśmy błędy, które uniemożliwiają wprowadzenie obligatoryjnego KSeF. To są trzy podstawowe zagadnienia. Chodzi przede wszystkim o błędy związane z wydajnością systemu - to wynika z błędnej architektury informatycznej wykonawcy, czyli Aplikacji Krytycznych, spółki, która to wykonuje - infrastrukturą klucza publicznego, czyli PKI, niezbędnego dla działania trybu off-line oraz brakiem odpowiedniego przygotowania wsparcia merytorycznego i technicznego dla przedsiębiorców.
W efekcie ujawnienia ww. błędów 19 stycznia 2024 r. ogłosiliśmy decyzję o przeprowadzeniu zewnętrznego audytu informatycznego, który jest niezbędny do tego, żeby stwierdzić, na jakim etapie jest przygotowanie tego oprogramowania. Nowy termin wejścia w życie obowiązku zostanie podany na przełomie kwietnia i maja. To będzie obligatoryjne dopiero po wstępnych wynikach audytu, który nadal jest prowadzony w Ministerstwie Finansów.
Jeśli chodzi o KSeF, istotne jest również to, że w lutym i w marcu 2024 r. Ministerstwo Finansów zorganizowało intensywne konsultacje publiczne, których brakowało na poprzednich etapach projektowania systemu e-faktur. W dziewięciu spotkaniach, które odbyły się między 16 lutego a 1 marca, uczestniczyło łącznie - stacjonarnie i on-line - ok. 10 tys. osób. W trakcie spotkania podsumowującego 21 marca zaprezentowano propozycje zmian w systemie KSeF wynikające z konsultacji. Dotyczą one m.in. wprowadzenia obowiązku korzystania z KSeF dla wszystkich podatników w jednym terminie - bez podziału na tych, którzy są zwolnieni z VAT, i tych, którzy nie są - opcjonalnego dopuszczenia możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF, zapewnienia konsumentom dostępu do faktury w KSeF przez jej wydanie z kodem QR. Czyli to są te działania off-line.
Co istotne, 5 kwietnia opublikowaliśmy projekt przepisów z dokumentacją techniczną. Oczekujemy na zgłaszanie opinii i uwag. Nie podajemy oczywiście terminu, bo to jest uzależnione od tego, jaki będzie wynik audytu. Tak projekt, jeżeli chodzi o zmianę przepisów prawa, jest już konsultowany, żeby zachować wszelkie normy prawne związane z konsultacjami. W projekcie uwzględniamy oczywiście uwagi zgłaszane podczas konsultacji. Nie zawiera on tylko tej daty.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Konieczność zachowania ciągłości prac wykonywanych przez przedsiębiorców w celu uniknięcia dodatkowych działań i kosztów związanych z wdrożeniem KSeF to priorytet, jeśli chodzi o przeprowadzane z przedsiębiorcami konsultacje. Ministerstwo Finansów dołoży wszelkich starań, aby zmiany legislacyjne oraz wydawanie aktów wykonawczych zostały przeprowadzone tak szybko, jak to jest możliwe, a przedsiębiorcy mieli wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się ze zmianami oraz na ich wdrożenie.
Dodatkowo chciałbym wskazać jeszcze na parę elementów, które są związane z KSeF. Krajowa Administracja Skarbowa w lutym 2024 r. podjęła intensywne prace nad przygotowaniem szkoleń dla przedsiębiorców - tego nie było - w 400 urzędach skarbowych, aby te informacje były przekazywane jak najbliżej przedsiębiorców, szczególnie tych małych. Szkolenia dotyczą funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania, czyli Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz przede wszystkim aplikacji mobilnej KSeF. Ta wiedza zostanie przekazana w trakcie spotkań, które będą organizowane nie tylko w dni robocze - również popołudniami - lecz także w weekendy, w zależności od potrzeb przedsiębiorców.
Deklarujemy również gotowość współpracy z różnymi podmiotami, które są deweloperami większych podmiotów, obsługują je. Chodzi o to, żeby usprawnić działania i wymianę informacji związanych z dużymi odbiorcami, wystawcami dużego wolumenu faktur.
Co istotne, od lipca 2024 r. będzie uruchomiona specjalna infolinia Krajowej Informacji Skarbowej, która będzie pomagała nie tylko merytorycznie, lecz także technicznie.
To są rzeczy, które będziemy mogli zrobić. Przypomnę, że pierwotnie było założenie, że taką informację będzie sprzedawać podmiot zewnętrzny, komercyjny za kwotę ok. 30 mln zł. Natomiast to było tylko odroczenie, bo Krajowa Informacja Skarbowa i tak musiałaby udzielać informacji po zakończeniu umowy. W związku z tym to zostało przemianowane, zmienione. (Dzwonek) Tak że, panie marszałku, Wysoka Izbo, myślę, że te informacje powinny być wystarczające. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia