10. kadencja, 9. posiedzenie, 2. dzień (11-04-2024)
Oświadczenia.
Poseł Andrzej Tomasz Zapałowski:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Dzisiaj, kiedy patrzymy z perspektywy kilkunastu lat po zniesieniu obowiązkowej służby wojskowej, widzimy potężną zapaść polskich rezerw. Chciałem przypomnieć coś, co w 2008 r. napisał jako ekspertyzę dla ówczesnego rządu prof. płk Józef Marczak. Przeczytam fragmenty ˝Strategicznej oceny działań zmierzających do zniesienia powszechnej obowiązkowej służby wojskowej˝: Po zniszczeniu w okresie rządów SLD, 2000-2006, 3/4 struktur wojskowych, 2/3 garnizonów, katastrofalnym załamaniu szkolenia wojskowego młodzieży oraz zablokowaniu tworzenia obrony terytorialnej, a także niszczeniu już utworzonych jednostek OT, wykorzystując kompletną ignorancję strategiczną obecnego ministra obrony narodowej Bogdana Klicha, jego bezwolność do narzucenia Polsce bez akceptacji politycznej i społecznej zniesienia powszechnej służby wojskowej pod fałszywym pozorem profesjonalizacji wojska, zniesienie obowiązkowej służby wojskowej w Polsce łamało konstytucję oraz ustawę. Stanowiło to zbrodnię stanu przeciwko Polsce i wspólnocie obronnej NATO i Unii Europejskiej, pozbawiło Polskę jakichkolwiek zdolności odstraszania, ochrony, obrony terytorium Polski, czyniąc ją jak w XVII w. i XVIII w. bezbronnym stepem. Autorzy koncepcji profesjonalizacji wojska, w rzeczywistości: zniesienia powszechnej obowiązkowej służby wojskowej, nie opierają się na jakiejkolwiek wiedzy strategicznej. Wtedy też Bogdan Klich wypowiadał się dla dziennika: stratedzy nie przewidują uderzenia na dużą skalę ze Wschodu. Proszę państwa (Dzwonek), dzisiaj nie rozliczamy tych ludzi, którzy wtedy decydowali o tym, czego my dzisiaj ponosimy konsekwencje.
Na koniec pan profesor pisał - to ostatnie zdanie - że wobec ignorancji strategicznej ministra obrony narodowej Klicha grożącej ostateczną destrukcją zdolności wojskowej Polski właściwe jest jego postawienie przed Trybunałem Stanu. To pisał urzędujący w Akademii Obrony Narodowej profesor, wykładowca, szef katedry. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia