10. kadencja, 9. posiedzenie, 2. dzień (11-04-2024)

Oświadczenia.

Poseł Bartosz Zawieja:

    Wielce Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Linia 356 Poznań Wschód - Wągrowiec ma 51 km długości. Pociągi czy składy osobowe jeżdżą po jednotorowym, niezelektryfikowanym odcinku. Jest to linia, która po rewitalizacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przechodzi swój renesans. Otóż w 2023 r. liczba osób, które łącznie podróżowały tą linią, przekroczyła 2700 tys. mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Gminy Czerwonak, Murowana Goślina, Wągrowiec i Skoki poniosły bardzo duże nakłady na budowę parkingów Park & Ride. Według analiz, które przeprowadził urząd marszałkowski, liczba osób podróżujących tą trasą bez wątpienia wzrośnie.

    Niestety zarówno samorząd wojewódzki, jak i samorząd powiatowy oraz samorządy gminne mają pewnego rodzaju ograniczenia. Można powiedzieć, że koszty zakupów różnych typów kolei czy zespołów trakcyjnych, czy pojazdów są bardzo zróżnicowane. Przykładowo trzyczłonowa lokomotywa do diesla kosztuje 28 mln zł, zasilana baterią - 45 mln zł, ogniwo wodorowe - aż 80 mln zł. Pojazdy wodorowe z uwagi na swoje aspekty konstrukcyjne są bardzo trudne do zaprojektowania, a na przykładzie Niemiec można stwierdzić, że koszty ich eksploatacji wzrastają o 80%. Zatem jedyna możliwość, aby wesprzeć rozwój transportu publicznego nie tylko na linii Poznań - Wągrowiec, ale również w całym kraju, to elektryfikacja tych linii. Pozwoli to zaoszczędzić samorządom, jeśli chodzi o możliwości zakupu, które są ograniczone, nowoczesnego taboru, bo przykładowo, w nowej perspektywie unijnej nie będzie już możliwości zakupu lokomotyw spalinowych. Koszty szacunkowe elektryfikacji tej linii to ok. 200 mln zł i one dotyczą zakupów (Dzwonek) ok. trzech pojazdów trakcyjnych. Dlatego zwracam uwagę na ten aspekt, bo moim zdaniem w Polsce jest wiele takich połączeń pasażerskich. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia