10. kadencja, 14. posiedzenie, 1. dzień (26-06-2024)

2. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (druki nr 430 i 468).

Poseł Kamil Wnuk:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zgodnie z art. 9 konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych dostępność to umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami samodzielnego funkcjonowania i pełnego udziału we wszystkich sferach życia.

    Przepisy zawarte w regulacji mają na celu stworzyć osobom ze szczególnymi potrzebami, czyli osobom z niepełnosprawnościami czy seniorom, warunki do bardziej samodzielnego oraz komfortowego korzystania z budynków, a także usług administracji publicznej i innych podmiotów publicznych. Jak to wygląda w praktyce? Sektor publiczny jest zobligowany do zapewnienia co najmniej minimalnej dostępności gwarantującej dostępność podmiotu publicznego. Podmiot publiczny zapewnia dostępność przez stosowanie uniwersalnego projektowania nowych rozwiązań bądź racjonalnych usprawnień w usuwaniu istniejących barier. Minimalne wymagania obejmują zapewnienie w instytucjach publicznych dostępności: architektonicznej, czyli korytarze i klatki schodowe powinny być wolne od barier i zapewniać możliwość poruszania się po nich osób na wózku, a także osób korzystających z kul, lasek i innych pomocy ortopedycznych oraz starszych; cyfrowej, czyli kompleksowe uregulowanie w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych; a także informacyjno-komunikacyjnej.

    Celem projektowanej ustawy, o której teraz rozmawiamy, jest zmiana art. 66 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Jeżeli chodzi o tę ustawę i poprawkę... Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2020 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie - jest kwestia zmiany, przedłużenia tego z 60 miesięcy, które były dotychczas, do 84 miesięcy, czyli tak naprawdę o 2 lata, ponieważ tak jak wspomniała tutaj moja przedmówczyni z Koalicji Obywatelskiej, jeżeli tego nie zrobimy, to te przepisy obowiązują tylko do września tego roku. Musimy to zrobić. Natomiast powinno być zadane trochę inne pytanie: Dlaczego wcześniej nie udało się tego zrealizować? Dlaczego te 60 miesięcy i dlaczego poprzedni rząd nie wykazał się w tym zakresie większą inicjatywą?

    Dzisiaj tak naprawdę, jeżeli chodzi o poprawki, które są wniesione, to nie jest nic nowego. Są to poprawki w sprawie realizacji dotychczasowych zobowiązań w zakresie zarówno kredytów, jak i wydawania kart parkingowych. To są sprawy, do których jest zobligowane polskie państwo, a które nie zostały dopilnowane przez poprzedni rząd. Chodzi również o przepisy prawa. Dlatego Polska 2050 popiera projekt ustawy, popiera wniesione poprawki, żeby można było zrealizować wcześniejsze zobowiązania. Taka jest opinia Polski 2050 na temat przygotowanego projektu ustawy.


Przebieg posiedzenia