10. kadencja, 14. posiedzenie, 1. dzień (26-06-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 437).

Poseł Małgorzata Wassermann:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność zaprezentować stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz innych ustaw.

    Jak już tutaj powiedział mój szanowny przedmówca, celem tych zmian jest wdrożenie do porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/1828.

    Może krótko powiem od siebie. Otóż móc prezentować to stanowisko to dla mnie wielka przyjemność i zaszczyt. Jest to bardzo dobry projekt. Oczywiście praktyka pokaże, jak to będzie funkcjonować w rzeczywistości, natomiast utworzenie tego dodatkowego postępowania, tego dodatkowego biegu sądowego oprócz oczywiście pełnych uprawnień, które pozostają po stronie prezesa UOKiK-u, daje szansę na to, iż konsumenci, Polacy, nie tylko Polacy, bo ustawa dotyczy oczywiście również postępowań transgranicznych, będą chronieni w zakresie tych najbardziej uciążliwych, powiedziałabym, zachowań ze strony osób prowadzących działalność gospodarczą. Mam tutaj na myśli niedozwolone wzorce, praktyki, tzw. garnki, wszystko, z czym się spotykamy, z czym borykają się ludzie nie tylko starsi, ale również młodsi, którzy np. nie doczytają warunków, ewentualnie nie zdają sobie sprawy z konsekwencji zapisów umów, które podpisują.

    Proponowane zmiany są wynikiem oceny dotychczasowych regulacji. Uznano, że postępująca globalizacja oraz intensywny handel zagraniczny wymuszają zmiany w przepisach. I to właśnie jest efektem tej oceny. Procedowana ustawa zasadniczo wzmocni ochronę tych konsumentów, ułatwi dochodzenie roszczeń. Co jest bardzo istotne, w projektowanych przepisach zagwarantowane są również prawa pozwanych przedsiębiorców.

    Odniosę się w części do szczegółowych zapisów, choć uważam ustawę w całości za bardzo dobrą, za fantastycznie przekonsultowaną, bardzo dobrze, powiedziałabym, zostały przeanalizowane wszelkie uwagi ze strony przeróżnych organizacji. Te konsultacje trwały, o ile pamiętam, od 2021 r. W większości zostały uwzględnione, ewentualnie wytłumaczone.

    Szanowna Izbo, postępowanie to będzie się toczyło tylko w ramach tych powództw, które są określone w załączniku nr 1 do dyrektywy. Co już powiedziałam, po stronie prezesa UOKiK-u nadal będzie pozostawiona możliwość prowadzenia postępowań w trybie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Ustawa daje jednak podstawy do stworzenia równoległego systemu, w którym nie tylko dochodzone będą roszczenia grupowe, nakazy zaprzestania stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, ale też będzie można realizować roszczenia odszkodowawcze. Jak to już było powiedziane, stroną tego postępowania nie będzie konsument, tylko podmiot upoważniony. W ustawie jest przewidziane szereg wymogów, które ten podmiot musi spełnić, aby, po pierwsze, móc być organizacją wpisaną na listę, po drugie, móc reprezentować konsumentów. Chodzi tutaj o to, aby ta pomoc była fachowa, profesjonalna i rzetelna.

    W powstaniu, funkcjonowaniu podmiotów upoważnionych oraz w zasadzie w całym ich przebiegu oraz zakończeniu swojego bytu kluczową rolę odgrywać będzie prezes UOKiK-u. To do niego będą składane wnioski o zarejestrowanie takiego podmiotu. On te podmioty będzie wpisywał, będzie prowadził rejestr, będzie również je kontrolował i zgłaszał, raportował to Komisji Europejskiej.

    Ustawa dotyczy postępowań zarówno krajowych, jak i transgranicznych. Tak więc wpisanie podmiotu upoważnionego do rejestru będzie tożsame z wyznaczeniem tej organizacji jako podmiotu upoważnionego do wytaczania powództw grupowych krajowych oraz transgranicznych. Jak już to zostało powiedziane, na upoważniony podmiot jest i będzie nałożone szereg obowiązków, zwłaszcza obowiązków informacyjnych. Informacje te mają być skierowane zarówno do ogółu, jak i do poszczególnych konsumentów. Tutaj jest mowa o tym, które powództwa są planowane, jaki jest ich przebieg, ewentualnie co osoba, która chciałaby dołączyć do takiego postępowania, musi zrobić.

    Sprawy te będą rozpatrywane przez sądy okręgowe. Z ochrony przed sądem będzie można korzystać nie tylko w przypadku potencjalnych konsumentów, ale także indywidualnych konsumentów. A w zasadzie ich grupa - już wtedy potrzebna do utworzenia - będzie mogła domagać się zaspokojenia konkretnych roszczeń. Jeżeli sprawa będzie dotyczyć tylko stwierdzenia stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, nie będzie trzeba tworzyć grupy, natomiast w przypadku roszczeń o charakterze odszkodowawczym, tak jak powiedziałam, będzie musiała być utworzona grupa, jak to było do tej pory, co najmniej 10 osób. Co jest bardzo istotną zmianą (Dzwonek), nie będzie konieczności stosowania ujednolicania roszczeń.

    Prawo i Sprawiedliwość w całości popiera niniejszy projekt. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia