10. kadencja, 14. posiedzenie, 1. dzień (26-06-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 437).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw w celu implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. Przepisy te winny były zostać zaimplementowane do polskiego porządku prawnego do 25 grudnia 2022 r. I tutaj, proszę państwa, nasuwa mi się taka dygresja. To jest kolejny akt prawa europejskiego, który implementujemy z tak dużym opóźnieniem, za co Polska narażona jest na płacenie wysokich kar. A cały czas słyszeliśmy z prawej strony sali, jak to za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości Sejm ciężko pracował i uchwalał mnóstwo dobrego prawa. Proszę państwa, ja odnoszę wrażenie, że to jest tak jak w takim powiedzeniu: państwo ciężko pracowaliście, tylko nie było czasu taczki załadować. To jest kolejny przykład tego, że z tak dużym opóźnieniem implementujemy tak potrzebne Polakom przepisy europejskie.

    Te przepisy są potrzebne, ponieważ wcześniejsze regulacje obejmowały co prawda kwestie naruszeń zbiorowych interesów konsumentów, jednakże po przejrzeniu możliwości ich stosowania i analizie skuteczności wcześniejszych przepisów dyrektywy z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk można było zauważyć, że rozwój handlu elektronicznego, globalizacja, transgraniczność handlu, zmiany w sposobie prowadzenia handlu przez duże platformy handlowe wymagają dokonania zmian. Dlatego została ustanowiona nowa dyrektywa, która powinna być implementowana do prawa krajowego, która w pierwszej kolejności dopuszcza właśnie tę transgraniczność dochodzenia roszczeń, a poza tym dopuszcza jeden dodatkowy, bardzo istotny dla konsumentów element, czyli możliwość nie tylko dochodzenia w postępowaniach roszczenia o zaniechanie nieprawidłowości, ale także kierowania od razu roszczeń odszkodowawczych. W odniesieniu do składania pozwów w tym zakresie dyrektywa dopuszcza, aby państwa członkowskie pozostawiły w swoim porządku prawnym dotychczasowe rozwiązania. W przypadku Polski będą to działania prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nadal będzie mógł prowadzić takie same działania jak dotychczas. Także podmioty upoważnione, które znajdą się w stosownym rejestrze, będą mogły kierować na rzecz konsumentów pozwy o zaniechanie, jak również o roszczenia odszkodowawcze. Te podmioty zgodnie z przepisami to nie będą mogły być dowolne podmioty. Będą one musiały spełnić szereg wymogów, w tym m.in. to, że już na 12 miesięcy przed wpisaniem do rejestru będą musiały świadczyć pomoc na rzecz konsumentów, ich działalność nie będzie polegała na osiąganiu zysków i będą robiły to w sposób należyty.

    Procedowany projekt ustawy został szeroko skonsultowany społecznie. Prośby o konsultacje skierowano do 53 podmiotów, prośby o opinie skierowano do 15 podmiotów. Kilkanaście podmiotów odpowiedziało w konsultacjach, a m.in. Komisja Nadzoru Finansowego czy Sąd Najwyższy odpowiedziały w ramach opinii, jak również rzecznik praw małych i średnich przedsiębiorców i rzecznik finansowy. Istotny element, który pojawiał się jeszcze w projektowanym przepisie ustawy, to przewidziany dla zapewnienia realizacji roszczenia odszkodowawczego nakaz odszkodowawczy. Zgodnie z dyrektywą nakaz ten może przewidywać różne środki dostępne w prawie krajowym, takie jak odszkodowanie, naprawa, wymiana, obniżenie ceny, rozwiązanie umowy, zwrot ceny. To, co jest bardzo istotne dla konsumentów, to kwestia opłat. W przypadku gdy te roszczenia będą kierowane przez podmioty uprawnione, konsumenci nie będą narażeni na duże koszty postępowania jak w pozwach grupowych, które świadczą podmioty komercyjne, ponieważ tutaj przy roszczeniu odszkodowawczym opłata nie będzie mogła być wyższa niż 5% ani wynosić więcej niż 2 tys. zł, przy niepieniężnych roszczeniach o zaniechanie będzie to 1 tys. zł, a przy roszczeniach finansowych, kiedy roszczenie kierować będzie rzecznik finansowy, odbędzie się to bez opłat.

    W związku z tym (Dzwonek) Klub Polska 2050 - Trzecia Droga wnosi o skierowanie projektu do dalszych prac w celu uchwalenia ustawy. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia