10. kadencja, 14. posiedzenie, 1. dzień (26-06-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 437).

Poseł Mirosław Adam Orliński:

    Szanowny Panie Marszałku! Wielce Szanowni Państwo! Wysoka Izbo! To rzeczywiście bardzo ważny projekt. W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga mam zaszczyt zaprezentować rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw z druku nr 437. Warto zaznaczyć, że Rada Ministrów przyjęła projekt przedłożony przez obecnego tutaj prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt dostosowuje, tak jak było to już dzisiaj powiedziane wielokrotnie, prawo polskie do prawa unijnego. Chodzi o dyrektywę, dzięki której konsumenci będą mogli skutecznie korzystać z ochrony swoich praw, z pozwów grupowych, a to naprawdę istotne elementy w ochronie interesów konsumentów.

    Nowe przepisy zakładają, że przedmioty upoważnione, np. organizacje pozarządowe, będą mogły wytaczać pozwy grupowe przeciwko przedsiębiorcom, którzy naruszają właśnie interesy konsumentów. Unijne przepisy wzmacniają mechanizmy ochrony zbiorowych interesów konsumentów, umożliwiają m.in. organizacjom, które działają na rzecz ochrony konsumentów, występowanie z powództwami przedstawicielskimi. Chodzi o powództwa wytaczane w imieniu konsumentów na rzecz ochrony ich praw. Silniejsze będą mechanizmy grupowego dochodzenia roszczeń, które będą zachętą dla przedsiębiorców do przestrzegania unijnego prawa konsumenckiego, do respektowania tych tak naprawdę zasad prawnych, które mamy w tym prawie, a także do wzrostu uczciwej konkurencji. I taki jest też cel, który zakłada w sobie ten projekt.

    Zmiany, takie główne, o których też tu dzisiaj mówiliśmy, to nowe przepisy zakładające lepsze korzystanie przez konsumentów z pozwów grupowych. Chodzi o dotychczasowy model ochrony zbiorowych interesów konsumentów oparty na postępowaniu prowadzonym przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodatkowo zostaje wprowadzony model wytyczania powództw przeciwko przedsiębiorcom przed sądami powszechnymi. Powództwa takie będą mogły wytaczać właśnie podmioty upoważnione, takie jak organizacje pozarządowe, konsumenckie czy rzecznik finansowy, w określonym zakresie tych spraw. Podmioty upoważnione będą mogły dochodzić wobec przedsiębiorcy zaniechania stosowania praktyk, które naruszają ogólne interesy konsumentów, a także roszczeń związanych z ich stosowaniem. Będzie np. możliwość zwrotu zapłaty.

    Podmioty, w tym organizacje pozarządowe, które będą chciały zostać podmiotem upoważnionym, będą musiały spełniać też te dwa główne kryteria. To jest niezwykle cenne, ważne, aby w tym projekcie zostało zapisane i odpowiednio obudowane kryterium fachowości i niezależności. Zadaniem statutowym takich organizacji będzie musiało być zapewnienie ochrony interesów konsumentów i nieosiąganie, co ważne, zysków z tego tytułu.

    Organizacje będą musiały prowadzić działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy - to też jest taki okres, który pokazuje pewną stabilność tych organizacji - nie podlegać wpływom i mieć swoją niezależność. Także dużym ułatwieniem jest ułatwienie dostępu do powództw grupowych, co ma zapewnić zwolnienie z kosztów sądowych podmiotów upoważnionych. Będzie prowadzony rejestr tych podmiotów upoważnionych, które będą mogły składać pozwy. Będzie je prowadził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowania grupowe wszczynane przez podmiot upoważniony na rzecz konsumentów mają gwarantować profesjonalne, szybkie i stosunkowo ograniczone kosztowo rozstrzygnięcie spraw związanych z ochroną konsumentów.

    Proponowane zmiany są potrzebne i istotne dla ochrony interesów konsumentów. Popieramy je jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga. Bardzo dziękuję.


Przebieg posiedzenia