10. kadencja, 14. posiedzenie, 1. dzień (26-06-2024)
5. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia działań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji oraz Straży Granicznej na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa (druki nr 471 i 471-A).
Poseł Zbigniew Hoffmann:
Dziękuję, pani marszałek.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Premierze! Podzielam pana pogląd, że bezpieczeństwo, o ile dobrze zrozumiałem, jest taką sferą, która powinna być ponad podziałami partyjnymi, powinna zdecydowanie jednoczyć, a nie dzielić. Ale jednocześnie też, panie premierze, chciałbym przypomnieć o dwóch, jak się wydaje, niezwykle istotnych kwestiach, niezwykle istotnych faktach, które jednak mają charakter bulwersujący.
Po pierwsze, jeden z pana zastępców, nie widzę go dzisiaj na sali, w momencie, kiedy pan premier otrzymał polecenie od premiera Tuska przygotowania tego projektu, nad którym dzisiaj debatujemy, nazwał to polecenie, cytuję, absolutnym absurdem.
(Poseł Piotr Kaleta: Zalewski.)
I druga kwestia, zdecydowanie bardziej koszmarna, to ten nieszczęsny zespół, który powołał minister sprawiedliwości, ten nieszczęsny zespół do ścigania żołnierzy, funkcjonariuszy Straży Granicznej. Pan premier z kolei, jak przeczytałem w mediach, zdecydował się na, przynajmniej tak zapowiedział, powołanie biura prawnego, które będzie, jak rozumiem, tych żołnierzy bronić. Delikatnie mówiąc, w jednym państwa rządzie jednak są dość poważne różnice.
(Poseł Zbigniew Dolata: Wszyscy mają robotę.)
Szanowni państwo, otóż przechodząc do przedstawienia naszego stanowiska w sprawie przedstawionego przez pana premiera projektu ustawy, chcę bardzo zdecydowanie zadeklarować, że Prawo i Sprawiedliwość popiera wszelkie inicjatywy i wszelkie wysiłki, które wzmacniają system bezpieczeństwa narodowego i oczywiście wspierają żołnierzy Wojska Polskiego, funkcjonariuszy policji i Straży Granicznej. To jest dla nas rzecz całkowicie oczywista.
I teraz uwagi bardziej szczegółowe. Otóż naszym zdaniem proponowane przepisy, wbrew zapowiedziom premiera i pana wicepremiera, w istocie nie zmieniają uprawnień żołnierzy pełniących służbę na granicy w zakresie użycia broni. Mają one jednak, naszym zdaniem, charakter kosmetyczny. Należy zauważyć, że już obecnie obowiązujące przepisy umożliwiają skuteczne użycie broni przez żołnierzy.
Druga kwestia. Przyjęcie proponowanej nowelizacji skutkuje tym, że przedstawiony przez pana prezydenta projekt ustawy, który wnosił pan prezydent, którym przecież bardzo niedawno temu się zajmowaliśmy, o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa w zasadniczej części traci sens, ponieważ reguluje kwestie uregulowane w tym przedłożeniu. Stałe plany obrony są odpowiednikiem operacji wojskowej prowadzonej na terenie Polski i w czasie pokoju.
I teraz, jak nam się wydaje, kwestia najbardziej fundamentalna. Istotną wadą propozycji nowelizacji jest bardzo lakoniczne unormowanie kwestii operacji wojskowej prowadzonej na terenie Polski w czasie pokoju. W przypadku regulacji przedstawianej przez pana prezydenta rozwiązanie to jest kompleksowe, powiązane z innymi przepisami i zasadami użycia Sił Zbrojnych, zwłaszcza że te regulacje budzą także wątpliwości konstytucyjne związane z art. 136 ustawy zasadniczej, który stanowi, iż w razie bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek prezesa Rady Ministrów, zarządza powszechną lub częściową mobilizację i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej. Konstytucja więc wiąże użycie Sił Zbrojnych z mobilizacją. Dlatego też, naszym zdaniem, należy uzupełnić przedstawione regulacje o przepisy zawarte w przedłożeniu pana prezydenta.
Niezależnie od tych wątpliwości, jak powiedziałem, co do zasady popieramy wszelkie inicjatywy, których celem jest poprawa sytuacji prawnej, o której też mówił pan premier, funkcjonariuszy Policji, żołnierzy Wojska Polskiego i Straży Granicznej.
Pani marszałek, Wysoka Izbo, Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość rekomenduje kontynuowanie dalszych prac legislacyjnych nad przedłożonym rządowym projektem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia