10. kadencja, 14. posiedzenie, 3. dzień (28-06-2024)

24. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (druk nr 438).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Leśniakiewicz:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Bardzo dziękuję za te informacje, które tutaj otrzymaliśmy. Właściwie jest takie wspólne podejście, że schrony są na pewno potrzebne w przypadku budowania bezpieczeństwa naszych obywateli.

    Według stanu na koniec ubiegłego roku, według wyliczeń straży pożarnej i nie tylko mamy 4329 schronów. To jest liczba obiektów, które spełniają wymagania dotyczące obiektów w pełni hermetycznych, jeśli chodzi o możliwość ewentualnego ataku, nawet jądrowego. To jest ta liczba, natomiast zapewne obejmuje ona wiele schronów, które wymagają jeszcze renowacji, poprawy, naprawy itd., bo przez lata niewątpliwie zostały zdewastowane i zniszczone.

    Według naszych niedawnych szacunkowych wyliczeń... Prosiliśmy wydziały zarządzania kryzysowego urzędów wojewódzkich, żeby nam wskazały mniej więcej rząd wielkości, jeśli chodzi o to, ile należałoby przeznaczyć na remont tych obiektów. To jest ok. 2,7 mld. To jest taka szacunkowa kwota. Ona zapewne będzie zmieniana, kiedy zostanie dokonana prawdziwa weryfikacja w oparciu o przygotowywane rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać schrony i budowle ochronne. Z uwagi na to, że to rozporządzenie wymaga notyfikacji, jest ono przygotowywane do przesłania do notyfikacji w ramach procedur obowiązujących w Unii Europejskiej.

    Problematyka schronów jest uwzględniana również w ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej. W dużej części ona pokrywa się z propozycjami przygotowywanymi przez grupę posłów, niemniej jednak wiele tych elementów nie będzie uwzględnionych. Stąd myślę, że te wskazania, o których państwo mówiliście, żeby wspólnie procedować nad ustawą o ochronie ludności i tym przedłożeniem... To dałoby większy efekt, jeśli chodzi o takie systemowe podejście do całej problematyki.

    Odpowiadając panu posłowi Zielińskiemu na pytanie, kiedy ona musi, powinna trafić do Sejmu, powiem, że jesteśmy na końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych. Zebraliśmy sporo kierowanych pod adresem tej ustawy uwag porządkujących, a właściwie systematyzujących wiele elementów. Ona ma oddziaływać nie tylko na sferę samorządową, rządową, ale również na podmioty społeczne, na podmioty gospodarcze. Stąd ta ilość uwag. Chcielibyśmy w przyszłym tygodniu zakończyć proces uzgodnień międzyresortowych i zacząć uzgodnienia na poziomie rządowym. Mam nadzieję, że jeszcze w lipcu - chcielibyśmy, taki jest plan - ta ustawa trafi do Sejmu, zapewne nie na pierwsze posiedzenie, tylko na kolejne. To jest takie założenie przez nas przyjęte - odpowiadając panu posłowi w tej kwestii.

    Jeżeli chodzi o ten element edukacji, o który byłem pytany, to również odnosi się to do tej ustawy. Ta ustawa jest, jak już mówiłem tutaj, w Sejmie, podejściem bardzo kompleksowym. Mówi o wszystkich elementach związanych z budowlami ochronnymi, ewakuacją, systemem ostrzegania i alarmowania, systemami ochrony ludności z punktu widzenia zapewnienia warunków do przetrwania - te elementy są ujęte w tym przygotowywanym projekcie, który również będzie procedowany w Sejmie.

    Oczywiście jednym z ważniejszych elementów są środki finansowe, w tym również przeznaczone dla samorządów, i w takim kierunku idziemy. Jeśli będziemy chcieli stworzyć warunki do budowania czy też ewentualnie remontowania obiektów schronowych... Bo dzisiaj w wielu miejscach, pamiętajmy o tym, te obiekty są zarządzane przez różne podmioty. To są spółdzielnie mieszkaniowe, to są jakieś grupy mieszkańców, to są również przedsiębiorstwa. Część obiektów znajduje się w obiektach użyteczności publicznej, samorządowych czy też rządowych. Wiadomą rzeczą jest to, że w takich okolicznościach będziemy - poprzez programowane wsparcie - wspierać samorządy. Chcielibyśmy zaproponować w ustawie takie rozwiązanie, żeby poprzez program ochrony ludności i obrony cywilnej wskazać możliwości wsparcia finansowego samorządów w realizacji i przygotowywaniu obiektów. Dotyczy to również podmiotów gospodarczych czy też deweloperów, którzy ewentualnie będą przystosowywać obiekty albo - w momencie ich budowania - tworzyć obiekty ze schronem lub też z ukryciami doraźnymi.

    Wiele kwestii tutaj podnoszonych przez państwa znajdzie odzwierciedlenie w tymże przygotowywanym dokumencie. Jak powiedziałem, w wielu obszarach jest on wspólny z propozycją, która została tutaj przedłożona. Zapewne znajdzie ona odzwierciedlenie w tym podejściu systemowym. W ustawie o ochronie ludności odnosić się będziemy do zmiany innych ustaw. Jak powiedziałem na wstępie, myślę, że to wspólne procedowanie dawałoby efekt synergii i wspólnego podejścia do problematyki związanej z właściwym stworzeniem warunków do przetrwania w budynkach schronowych czy też w tymczasowych ukryciach. Dziękuję bardzo.

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska)


Przebieg posiedzenia