10. kadencja, 14. posiedzenie, 3. dzień (28-06-2024)
25. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2023 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców wraz ze stanowiskiem Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych (druki nr 299 i 313).
Poseł Sprawozdawca Małgorzata Gromadzka:
Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych w dniu 24 kwietnia 2024 r. rozpatrzyła sprawozdanie ministra spraw wewnętrznych i administracji z realizacji w 2023 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.
Należy podkreślić, że przepisy przedmiotowej ustawy, która jest przecież z 1920 r., po wielokrotnych zmianach są dostosowane do wymogów prawa europejskiego.
Sprawozdanie, tak jak przedstawił pan minister, zawiera szczegółowe informacje dotyczące nabywania nieruchomości przez cudzoziemców oraz dane statystyczne, w szczególności informuje o wydanych zezwoleniach, rodzaju i obszarze oraz terytorialnym rozmieszczeniu nieruchomości, których dotyczą zezwolenia, o zasadach udzielania zezwoleń oraz o przyczynach wydawania decyzji odmownych. Część sprawozdania została poświęcona problematyce badania legalności, ważności czynności prawnych w zakresie obrotu nieruchomościami z udziałem cudzoziemców.
Wśród narodów, którym wydawano zezwolenia, zdecydowanie dominują obywatele Ukrainy, a w dalszej kolejności znaczną liczbę zezwoleń otrzymują obywatele Białorusi.
Zadaniem ministra w toku realizacji jego obowiązków ustawowych przy wydawaniu zgód na nabywanie nieruchomości, zezwoleń niezbędne jest badanie dwóch aspektów - dwóch bardzo ważnych aspektów. Pierwszy aspekt to jest kwestia, czy nabycie danej nieruchomości przez cudzoziemca nie spowoduje zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego oraz czy nie sprzeciwiają się temu względy polityki społecznej i zdrowia społecznego. W tym zakresie minister podejmuje działania, współpracując organami. W każdym przypadku, to jest dosyć istotne, niezależnie od obywatelstwa, narodowości cudzoziemca oraz tego, czy jest to osoba fizyczna, osoba prawna czy jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, kieruje odpowiednio zapytanie do właściwego ministra, który wydaje zgodę bądź wyraża sprzeciw.
Kwestia bezpieczeństwa przepływu finansowego pozostaje istotna dla bezpieczeństwa państwa. Minister bada również kwestie związane ze źródłami pochodzenia środków przeznaczonych na sfinansowanie danego nabycia. Badane są również kwestie dotyczące więzi z Rzeczpospolitą Polską, czyli kwestie dotyczące więzi społecznych, gospodarczych, ale również brana jest pod uwagę więź społeczna cudzoziemca, który chce nabyć nieruchomość w Polsce.
Jeżeli chodzi o położenie nieruchomości, które były nabywane, to w pierwszej kolejności należy wskazać, że największym zainteresowaniem cieszy się województwo mazowieckie, następnie województwo lubelskie i dolnośląskie.
Posłowie w czasie posiedzenia komisji zadawali następujące pytania: Czy i w ilu przypadkach żądano okazania legalności pochodzenia źródeł finansowania? Pytania były zadawane w odniesieniu do skali zbywania nieruchomości przez cudzoziemców, niedopełniania obowiązków przez notariuszy i konsekwencji niedopełniania tych obowiązków, liczbie i narodowości cudzoziemców, których wniosek został zakwestionowany przez kontrwywiad, rodzaj i charakter nieruchomości, w stosunku do których wydano odmowną decyzję co do możliwości zakupu przez cudzoziemca.
Komisja jednogłośnie zaopiniowała sprawozdanie pozytywnie, dlatego Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie sprawozdania z druku nr 299. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia