10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (druki nr 674 i nr 734).
Poseł Sylwester Tułajew:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Teść ustawy dostępna jest w druku nr 734.
Jak słusznie zauważyła pani poseł sprawozdawca, ustawa jest niezwykle skomplikowana. Projekt ustawy to 913 stron konkretnych zapisów, regulacji, których podstawowym celem jest właściwie ograniczenie erozji podstawy opodatkowania, czyli zjawiska przenoszenia zysków przez korporacje do jurysdykcji o niskim poziomie opodatkowania. Zawiłość tej ustawy, oparta i wskazana na 913 stronach, powoduje wątpliwości polskich przedsiębiorców, którzy w swoich uwagach, poprzez stowarzyszenia, związki przedsiębiorców, wielokrotnie podkreślali, że może ona skutkować pojawieniem się szeregu pytań, wątpliwości, jak interpretować poszczególne zapisy. Oczywiście te rozwiązania tyczą się grup gigantów, ale z drugiej strony mówimy o czymś niezwykle ważnym, czyli o wprowadzeniu trzech podstaw. Ta ustawa wprowadza trzy podstawowe rodzaje opodatkowania: globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Fundamentalne pytanie, na które dzisiaj państwo posłowie powinni odpowiedzieć, jest takie: Jakie są konsekwencje wprowadzenia ustawy dla polskich przedsiębiorstw? To pytanie było tutaj, z tej mównicy, wielokrotnie zadawane podczas pierwszego czytania. Czy odpowiedź ze strony ministerstwa była wystarczająca? Nie, bo przecież, jak słusznie wskazano, efektywna stawka opodatkowania przedsiębiorstw korzystających z usług zwłaszcza w specjalnych strefach ekonomicznych może być znacznie niższa niż minimalne 15%. Co wtedy? Okaże się, że specjalne strefy ekonomiczne, polskie strefy ekonomiczne nie mają tak naprawdę żadnego sensu.
Bardzo ważny zapis, który również znalazł się w uwagach, w konsultacjach, to słowa jednej z organizacji, która podkreśla, że nie ulega wątpliwości, że krajowy podatek wyrównawczy nie jest kompatybilny z ulgami i zwolnieniami podatkowymi w ich obecnym kształcie i w wielu przypadkach zniweczy ich efekt ekonomiczny, a także - uwaga - zmniejszy atrakcyjność Polski jako celu inwestycji. To nie są moje słowa wprost jako polityka. To są opinie, które są wyrażane przez związki zrzeszające przedsiębiorców, polskich przedsiębiorców, na których powinniśmy być otwarci, dla których powinniśmy być partnerem.
Dzisiaj oczywiście zdaję sobie sprawę, że ta implementacja zostanie przez państwa przegłosowana i przyjęta, ale apeluję o to, aby nieustannie zadawać pytania w sprawie tej ustawy. Jak wprowadzenie tego globalnego podatku będzie wpływało na firmy w specjalnych strefach ekonomicznych? Tę uwagę, o której mówiłem, państwo skwitowali jednym lakonicznym zdaniem, mówiąc, że wykracza ona poza zakres implementacji. No niekoniecznie, ponieważ właśnie wprowadzeniem tych trzech podstawowych nowych rozwiązań podatkowych, nowych rodzajów opodatkowania tak naprawdę dobijemy firmy, które sprowadzane są, zapraszane są do Polski, aby tworzyć miejsca pracy, przede wszystkim miejsca pracy dla naszych rodaków. Przypomnę niezwykle ważną inwestycję. W czerwcu 2023 r. Intel ogłosił inwestycję o łącznej wartości ponad albo blisko 5 mld dolarów w celu uruchomienia zakładu półprzewodników. Prace już właściwie zostały rozpoczęte, ale Intel poinformował, że wstrzymuje (Dzwonek) tę inwestycję. Czy przypadkiem nie jest tak, że tego typu ustawa spowoduje, że firmy zagraniczne będą się wycofywać z naszego kraju, że nie będą tutaj prowadzić inwestycji, bo widzą wyraźnie, że atrakcyjność naszego kraju za rządu koalicji 13 grudnia po prostu bardzo mocno spada?
Dlatego dzisiaj potrzeba nam głębokiej refleksji nad tą ustawą i mocnego zastanowienia się, czy ta ustawa nie wpłynie negatywnie na atrakcyjność polskich przedsiębiorców, czy nie wpłynie na pogorszenie się sytuacji gospodarczej. Warto wziąć to pod uwagę podczas głosowania. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia