10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (druki nr 674 i nr 734).
Poseł Paweł Bliźniuk:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Panowie Ministrowie! Szanowni Państwo! Wysoka Izbo! Na początku odniosę się do mojego przedmówcy, bo tutaj rzeczywiście zostały podniesione argumenty, wobec których nie można przejść obojętnie. Po pierwsze, warto pamiętać, że my wypełniamy zobowiązania międzynarodowe, podejmując tę inicjatywę ustawodawczą. Jesteśmy zobowiązani jako członkowie Unii Europejskiej do implementacji tej dyrektywy. To po pierwsze. Po drugie, sformułowanie argumentu, że Polska jest państwem atrakcyjnym dla inwestora zagranicznego tylko i wyłącznie ze względu na niską stawkę opodatkowania, to jest logika wiodąca na manowce, ponieważ dzisiaj trzeba stawiać na innowacyjność, nowe technologie i kompetencje. To jest podstawa rozwoju w dzisiejszych warunkach globalnej gospodarki. Po trzecie, jeżeli chodzi o specjalne strefy ekonomiczne, to warto pamiętać - i tutaj pewna uwaga rzeczywiście de lege ferenda - że przy okazji, jak wiem, strona rządowa zajmuje się zmianami w ustawie, która reguluje działanie specjalnych stref ekonomicznych, ponieważ one te decyzje dotyczące zwolnień podatkowych mogą wydawać jeszcze niecały rok. A więc tutaj będzie moment i miejsce, żeby przemyśleć funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych w nowych warunkach, również jeśli chodzi o ustawodawstwo, o którym dzisiaj rozmawiamy.
A teraz już konkretnie co do projektu. Szanowni państwo, ten projekt warto poprzeć przede wszystkim ze względu na trzy istotne argumenty. Po pierwsze, mamy do czynienia z próbą uzyskania większej sprawiedliwości podatkowej w erze globalnej gospodarki. Ta regulacja wprowadza efektywną stawkę opodatkowania 15%. Ma to prowadzić do ograniczenia erozji bazy podatkowej, jeżeli chodzi o rozliczanie dużych podmiotów gospodarczych, które działają w sferze międzynarodowej, jak również krajowej. Za chwilę jeszcze się do tego odniosę. Po drugie, chodzi o spełnienie zobowiązań międzynarodowych, o których mówiłem. To nie tylko dyrektywa Rady Unii Europejskiej, ale także standardy OECD, te standardy minimalnego opodatkowania, nakładane nie tylko na nasz obszar, Europejski Obszar Gospodarczy, ale również w wymiarze międzynarodowym. Często w debacie publicznej podnoszony był argument, że duże korporacje inwestują w Polsce, a zyski... zobowiązania podatkowe są pokrywane w zupełnie innym miejscu, dlatego ten kapitał z naszego kraju w pewien sposób wypływa. Taka argumentacja była bardzo powszechna. Rozwiązania tej ustawy wychodzą naprzeciw właśnie takim refleksjom. No i punkt trzeci, jeżeli chodzi o argument, który jest bardzo istotny w tej debacie, to jest oczywiście zwiększenie dochodów budżetu państwa. Wierzę, że te dochody również będą stanowiły pewnego rodzaju podstawę do zwiększenia efektywności i konkurencyjności naszej gospodarki.
A teraz szczegółowe omówienie tych trzech zakresów. Po pierwsze, ustawa ta jest niezbędna dla zapewnienia sprawiedliwości podatkowej w erze globalizacji. Dotychczas wiele dużych międzynarodowych korporacji korzystało z różnic w systemach podatkowych różnych państw, by minimalizować swoje zobowiązania podatkowe, często kosztem krajów, w których faktycznie prowadzą działalność i generują przychody. Ten argument, jeżeli chodzi o Polskę i sytuację naszego rynku, często był podnoszony. Projekt ustawy poprzez wprowadzenie globalnego i krajowego podatku wyrównawczego zapewnia, że korporacje zapłacą minimalną efektywną stawkę podatkową wynoszącą 15%, niezależnie od lokalizacji. To rozwiązanie ograniczy erozję podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków, co stanowi poważne wyzwanie dla finansów publicznych na całym świecie. Po drugie, omawiany projekt ustawy jest zgodny z międzynarodowymi zobowiązaniami Polski, w szczególności z dyrektywą Rady Unii Europejskiej oraz modelowymi rozwiązaniami i propozycjami OECD dotyczącymi globalnego minimalnego opodatkowania. Trzeci aspekt, na który warto również zwrócić uwagę, to spodziewane pozytywne efekty budżetowe, o których już mówiłem. Dzięki wprowadzeniu mechanizmów opodatkowania wyrównawczego budżet państwa uzyska dodatkowe wpływy z podatków, który dotąd były unikane.
Kończy mi się czas, więc chciałbym jeszcze w tym miejscu serdecznie podziękować pani przewodniczącej Katarzynie Kierzek-Koperskiej za prace w podkomisji, które zajęły wiele godzin przewodniczącej, ale i wszystkim członkom tej podkomisji. W toku tych prac zostało zgłoszonych kilkaset poprawek, które później zostały również przeanalizowane i zatwierdzone, w większości na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. A więc wielkie podziękowania, bo rzeczywiście ten projekt, jak słusznie mój przedmówca wspomniał, jest obszerny i bardzo skomplikowany.
W tym miejscu chciałbym również w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej złożyć (Dzwonek) na ręce pana marszałka sześć dodatkowych poprawek w celu ich rozpatrzenia.
Dziękuję za uwagę i liczę na to, że będziemy w stanie jak najszybciej przyjąć ten projekt ustawy ze względu na to, że również instytucje unijne interesują się faktem, iż dotychczas nie implementowaliśmy tych rozwiązań do naszego rodzimego porządku prawnego. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia