10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (druki nr 674 i nr 734).

Poseł Norbert Pietrykowski:

    Panie Marszałku! Panowie Ministrowie! Wysoki Sejmie! Projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych jest oczywiście odpowiedzią na unijną dyrektywę. Głównym celem tego projektu jest ograniczenie erozji podstawy opodatkowania, czyli zjawiska przenoszenia zysków przez korporację do jurysdykcji o niskim poziomie opodatkowania. Ustawa ta ma zapewnić, że zyski są opodatkowane na minimalnym poziomie niezależnie od miejsca prowadzenia działalności. Niestety szczegółowe zapisy tej ustawy mają istotne konsekwencje, szczególnie jeżeli chodzi o polskich przedsiębiorców działających w specjalnych strefach ekonomicznych.

    Ustawa wprowadza trzy podstawowe rodzaje opodatkowania: globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy i podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Jeżeli spółka działa w kraju, to efektywna stawka podatkowa jest niższa od minimalnej. Dlatego też zasada ta ma przede wszystkim zapobiegać przenoszeniu zysków do krajów o korzystnych systemach podatkowych, czyli tzw. rajów podatkowych.

    Ale powstaje chyba najważniejsze pytanie: Jakie są konsekwencje wprowadzenia tej ustawy dla polskich przedsiębiorców? Bo firmy będą musiały uiszczać podatek wyrównawczy, zwłaszcza firmy, które działają w specjalnych strefach ekonomicznych. To może osłabić atrakcyjność inwestycyjną spółek działających w specjalnych strefach ekonomicznych. Zmniejszy to zainteresowanie przedsiębiorstw inwestowaniem na tych obszarach. To są poważne zagrożenia.

    W takiej sytuacji rozwiązaniem może być propozycja mechanizmu ochronnego, ochrony, która została zgłoszona przez pracodawców z Konfederacji Lewiatan. Ten mechanizm przewiduje, że przedsiębiorstwa, które działają w specjalnej strefie ekonomicznej, przez okres 2 lat po 31 grudnia 2024 r. będą mogły uwzględniać czterokrotność wartości kwalifikowanych kosztów płac i czterokrotność wartości bilansowej netto. To możemy dzisiaj zrobić.

    Reasumując, ten projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych wprowadza regulacje, które mają zapewnić, aby nie dochodziło do erozji podstawy opodatkowania i unikania opodatkowania przez międzynarodowe korporacje poza naszym krajem.

    Rekomendacja ze strony klubu Polska 2050 - Trzecia Droga jest następująca: wprowadzenie dodatkowych instrumentów dla przedsiębiorstw działających w specjalnych strefach ekonomicznych, które zrekompensują zmniejszoną efektywność ulg podatkowych wynikającą oczywiście z wprowadzenia tego podatku wyrównawczego. Rząd powinien monitorować, jak wprowadzenie globalnego podatku wyrównawczego będzie wpływało na specjalne strefy ekonomiczne. Jeżeli okaże się to konieczne, to należy przedłużyć okres ochronny dla przedsiębiorstw działających w tych strefach. Nie możemy dopuścić do tego, aby przedsiębiorstwa, które zainwestowały pieniądze w specjalnych strefach ekonomicznych, dzisiaj były przez to w jakikolwiek sposób stratne. Tak że ta ochrona jest niezbędna. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia