10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (druki nr 674 i nr 734).
Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawić sprawozdanie komisji o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, druki nr 674 i 734.
Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 25 września 2024 r. i został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt został następnie skierowany do Komisji Finansów Publicznych, a następnie podkomisji, która po jego rozpatrzeniu wniosła o przyjęcie powyższego projektu z druku nr 734.
Przedstawiony projekt ustawy implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej, zwanej dalej dyrektywą GloBE.
Wskazana dyrektywa jest efektem wdrożenia w ramach Unii Europejskiej wyników prac Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, OECD, mających na celu wyeliminowanie praktyk podatkowych przedsiębiorstw wielonarodowych, umożliwiających im przenoszenie zysków do państw, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub podlegają bardzo niskiemu opodatkowaniu. Ustawa reguluje opodatkowanie globalnym podatkiem wyrównawczym, krajowym podatkiem wyrównawczym i podatkiem wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy i podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków stanowią dochód budżetu państwa.
Prace prowadzone w tym zakresie w ostatnich kilku latach stanowiły kontynuację rozpoczętego jeszcze w 2013 r. projektu BEPS, tj. największej od 100 lat reformy międzynarodowego prawa podatkowego, mającej na celu sprostanie wyzwaniom, jakie dla zasad opodatkowania międzynarodowych dochodów działalności gospodarczej niosła ze sobą globalizacja i cyfryzacja gospodarek, a której przejawem było istotne ułatwienie możliwości przenoszenia zysków. W toku prac OECD opracowała zestaw międzynarodowych zasad podatkowych służących temu, aby przedsiębiorstwa wielonarodowe ponosiły w odpowiednim stopniu ciężar opodatkowania niezależnie od miejsca prowadzenia działalności.
W sprawozdaniu z dnia 7 grudnia 2021 r. Rada Europejska potwierdziła swoje poparcie dla reformy dotyczącej globalnego podatku minimalnego i zobowiązała się do szybkiego wdrożenia tej reformy na poziomie Unii Europejskiej. Efektem realizacji tego zobowiązania było przyjęcie dyrektywy GloBE. Stosowanie zasad GloBE opiera się na wspólnym czy też skoordynowanym podejściu oznaczającym, że poszczególne państwa, gdy podejmą decyzję o przyjęciu zasad GloBE, muszą wdrożyć przepisy spójne z tymi zasadami. Rodzi to konieczność wdrożenia, stosowania i administrowania przepisami implementującymi zasady GloBE w sposób zapewniający zgodność z rezultatami przewidzianymi we wszystkich dokumentach składających się na dorobek OECD w tym obszarze. Warunek ten ma kluczowe znaczenie dla mającej nastąpić w przyszłości oceny OECD w kontekście kwalifikowalności poszczególnych systemów krajowych wdrażających zasady GloBE.
Jednostki grup międzynarodowych lub grup krajowych określa się mianem jednostek składowych, jednak nie wszystkie jednostki składowe grupy podlegają przepisom dyrektywy i modelowym zasadom OECD. Niektóre jednostki zostały wyłączone z zakresu stosowania tych zasad ze względu na szczególny cel i status takich jednostek, jako jednostki wyłączone. Chodzi m.in. o jednostki, które zasadniczo nie prowadzą działalności handlowej lub gospodarczej, a wykonują działalność w interesie ogólnym, takie jak publiczna opieka zdrowotna, edukacja lub budowa infrastruktury publicznej, i które z tych powodów mogą nie podlegać opodatkowaniu w państwie członkowskim, w którym są zlokalizowane. I tak wyłączeniu z zakresu stosowania dyrektywy podlegają jednostki rządowe, organizacje międzynarodowe, fundusze emerytalne oraz organizacje nienastawione na zysk. Obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego powstaje tylko wówczas, gdy efektywna stawka podatkowa dla danego państwa za dany rok podatkowy ustalony w sposób wskazany poniżej wynosi mniej niż 15%. Co istotne, obliczenie efektywnej stawki podatkowej następować będzie nie na poziomie danej jednostki składowej, ale na poziomie danego państwa.
Projektowana ustawa z uwagi na jej zakres podmiotowy pozostanie bez wpływu na warunki funkcjonowania i rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców. (Dzwonek) Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie wnioskował za przyjęciem proponowanego projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia