10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (druki nr 674 i nr 734).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Tytułem sprostowania powiem o kwestii Intela, bo pojawiła się ta nazwa. Intel wycofał się nie tylko z Polski, wycofał się też z Niemiec. Nie wycofał się dlatego, że wprowadzamy przepisy, które musimy wprowadzić, co do których wiadomo było, że będziemy je wprowadzać, ale z powodu swojej niespecjalnie dobrej sytuacji gospodarczej, ekonomicznej. Intel na potęgę traci pieniądze.
Było kilka konkretnych pytań, na które najłatwiej będzie odpowiedzieć. Ilu będzie polskich przedsiębiorców, którzy ewentualnie będą podlegali obowiązkowi płacenia tego podatku? Według naszych analiz będzie to 40 spółek, 40 spółek matek łącznie z innymi spółkami. To są te polskie podmioty. Łącznie tych podmiotów, które mogą być potencjalnie objęte tym podatkiem, będzie około 7 tys. Ta skala pokazuje też, do kogo jest adresowany ten podatek.
Jeśli chodzi o implementację tej dyrektywy, to, proszę państwa, trochę nie mamy wyjścia. Została ona przyjęta. Przyjęta została w trybie jednomyślności, więc być może była kiedyś okazja, żeby się przeciwstawiać, jeśli takie przeciwstawianie się byłoby mądre. Ten etap dywagacji jest już za nami. Jeśli chodzi o duże kraje europejskie, to w tej chwili Hiszpania kończy nad tym prace. Można powiedzieć, że wszystkie kraje, wszystkie poważne kraje europejskie, i nie tylko europejskie, wprowadzają te przepisy. Dyrektywa dotyczy tylko krajów europejskich. Tak naprawdę większość państwa obaw, z prawej strony, ze środka, i też częściowo bardziej z lewej, dotyczy tego, co się stanie z firmami, które zainwestowały w strefach lub skorzystały z innych przywilejów.
Tak jak mówiliśmy na początku, przedstawiając projekt, ten projekt trzeba szybko implementować, bo jesteśmy bardzo spóźnieni i Polsce grożą kary. Te kary nie są hipotetyczne. Tak naprawdę nie mamy pewności, czy uda nam się uniknąć kar, bo jeśli wniosek zostanie skierowany do trybunału, to w zasadzie kara jest już pewna i jest to duża kara. Ta kara będzie szła w miliony euro, więc ten projekt trzeba przyjąć szybko.
Czy jest problem z ulgami podatkowymi, z ich efektywnością i tym, gdzie one trafiają, do kogo trafiają? No jest problem, nie czarujmy się. Kiedy tylko ten projekt zostanie uchwalony, to następnym krokiem będzie głęboka analiza. Zwracałbym uwagę na słowo: efektywność. Nie sztuką jest rozdać miliardy złotych w postaci grantów czy ulg. Wydawanie pieniędzy jest łatwe, ale pytanie brzmi: Co my za to dostajemy? Razem z resortem rozwoju i technologii będziemy podejmowali głęboką dyskusję dotyczącą efektywności, ulg i sposobów wspierania inwestycji. Myślę, że bilans tej ustawy wyjdzie na plus, to znaczy wpływy do budżetu wzrosną, a jednocześnie nie pogorszy się sytuacja polskich inwestorów, którzy inwestują w Polsce.
Myślę, że odpowiedziałem państwu na większość konkretnych pytań. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia