10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (druki nr 445 i 733).

Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawić sprawozdanie komisji o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, druki nr 445 i 733.

    Druk wpłynął do Sejmu 16 maja 2024 r. W dniu 11 czerwca 2024 r. został skierowany do pierwszego czytania w komisji. Następnie odbyła się praca w komisji po pierwszym czytaniu. 16 października komisja przedstawiła sprawozdanie z druku nr 733.

    Ustawa reguluje zasady: prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi; uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego; sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego; tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego. Ustawa reguluje również warunki wykonywania świadczeń przez wolontariuszy oraz korzystania z tych świadczeń.

    Procedowany projekt ustawy jest reakcją Komisji do Spraw Petycji Sejmu, a jego celem jest rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów - z grona organizacji pozarządowych, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz z grona stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Jakie są proponowane zmiany w ustawie? W art. 10a w ust. 1 określone zostały przypadki, kiedy organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Proponowane wykreślenie dotychczasowego pkt 3 w art. 10a ust. 1 oznacza w praktyce, że także organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego będą mogły skorzystać z możliwości uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, jeżeli spełnią inne warunki określone w tym przepisie. Kolejną zmianą jest zwiększenie kwoty limitu, by móc skorzystać z możliwości zastosowania uproszczonej ewidencji - ze 100 tys. zł do 1 mln zł. Biorąc pod uwagę wysoką inflację w ostatnich latach, limit wprowadzony w roku 2015 powinien być zwiększony.

    Zasadniczym skutkiem społecznym i prawnym projektowanej ustawy będzie zwiększenie aktywności obywateli w mniejszych organizacjach pozarządowych dzięki eliminacji istotnej bariery w rozwoju tych organizacji, jaką niewątpliwie jest dla wielu z nich obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości, a nie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Ze względu na swój charakter i ograniczony zasięg ustawa nie wywoła skutków finansowych. Ustawa natomiast może wywołać minimalne pozytywne skutki gospodarcze poprzez aktywizację organizacji, które w niewielkim zakresie prowadzą odpłatną działalność pożytku publicznego. Ustawa nie będzie miała wpływu na działalność podmiotów gospodarczych, w tym mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r., z wyjątkiem art. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

    Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga, biorąc powyższe pod uwagę, będzie głosował za przyjęciem proponowanego projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia