10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (druki nr 702 i 736).
Poseł Sprawozdawca Kamil Wnuk:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Drodzy Rodacy! Sprawozdanie Komisji Infrastruktury odnośnie do projektu ustawy przewidującego zmiany w art. 46 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa, których celem jest zapewnienie finansowania Krajowego Zasobu Nieruchomości.
Proponowana regulacja dotyczy przesunięcia środków dotacji celowej na dotację podmiotową dla Krajowego Zasobu Nieruchomości. Wynika ona z potrzeby dostosowania finansowania tej jednostki do jej aktualnych potrzeb i wyzwań. Szanowni państwo, miesięczne koszty wynagrodzeń osobowych spadły, jeżeli chodzi o KZN, w maju 2024 r. w stosunku do stycznia 2024 r. z 1118 tys. do 856 tys. Tak samo zmniejszyły się wynagrodzenia rad nadzorczych. Obecnie szacuje się, że koszty funkcjonowania KZN spadną w 2024 r. odnośnie do założonego wcześniej planu finansowego z poziomu ponad 25 mln do poziomu 20 500 tys. zł, co oznacza w stosunku do tego, co było planowane w roku 2023, oszczędności wynoszące 5 mln zł. Natomiast mimo podjętych działań naprawczych zakładających realizację obowiązków ustawowych KZN na przyjętym poziomie, w szczególności związanych z gospodarowaniem nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości oraz ze sprawowaniem nadzoru właścicielskiego, nie jest możliwe finansowanie KZN-u wyłącznie z dotacji podmiotowej, której górna granica została określona na 15 mln zł. Skutecznym rozwiązaniem jest modyfikacja źródeł finansowania, tzn. przesunięcie części środków z dotacji celowej na dotację podmiotową - w wysokości 5,5 mln zł. Zakładana zmiana nie spowoduje zwiększenia środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie działalności KZN, a jedynie zwiększy wartość środków finansujących koszty operacyjne KZN.
Potrzeba zwiększenia dotacji wynika ze zwiększenia liczby nieruchomości w KZN, wzrostu kosztów energii, pracowniczych oraz inflacji, które doprowadziły do sytuacji, w której dotacja podmiotowa na poziomie 15 mln rocznie nie jest wystarczająca. Tak jak wspomniałem, mówimy o kwocie 5,5 mln zł. Komisja Infrastruktury jednogłośnie wyraziła pozytywną opinię o tej zmianie.
Natomiast w imieniu Klubu Parlamentarnego Polska 2050, panie marszałku, chciałem złożyć poprawkę do tego projektu z uzasadnieniem. Chodzi o zagospodarowanie zidentyfikowanych oszczędności na innych zadaniach w budżecie, w części 34: Rozwój regionalny i przeznaczenie ich na dotację podmiotową dla KZN-u przez dokonanie zmian w planie części 34, ponieważ oszczędności te znajdują się w innym dziale klasyfikacji budżetowej niż środki dla KZN-u - wszystko to w ramach tego samego ministerstwa, bez żadnego dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Chciałem, panie marszałku, złożyć tę poprawkę.
W odniesieniu do stanowiska Komisji Infrastruktury jeszcze raz powiem, że Komisja Infrastruktury wyraża pozytywną opinię o proponowanym projekcie. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia